nielsenwieke.reismee.nl

Salvador en Chapada Diamantina

Bom Dia!

We zijn nu een week in Brazilië en we hebben al gigantisch veel gezien, gedaan en genoten! Daarom nu ons eerste reisverslag, zodat we al onze belevenissen over 25 weken nog steeds kunnen herinneren...

31-10-2014

Na een reis van 24 uur komen we eindelijk aan op het vliegveld van Salvador. Kate had ons van tevoren instructies gegeven om de juiste bus naar het hotel te pakken, maar ineens staat ze ons op te wachten met haar vriend Felipe, want het is hen gelukt om vrij te krijgen van het werk. Super leuk en echt een luxe, want nu hebben we meteen een privéchauffeur naar ons hotel, waarbij zij direct allerlei tips geven over Salvador. Na een verfrissende en hoognodige douche in een prima hotel gaan we met Kate en Felipe lunchen. Bij een super gezellig terrasje, vlakbij het hotel bestellen zij specialiteiten uit de streek Bahia voor ons, genaamd Picanha na Chapa, wat gekruid, zongedroogd vlees is, maar wel met een hele lap vet er aan. Daarnaast krijgen we het gerecht Moqueca de camerao, wat een soort curry met pepers, paprika en heerlijke gamba’s is. Uiteraard zit er, zoals bij bijna elk Braziliaans gerecht, rijst en bonen bij.

Na de lunch moeten Kate en Felipe weg en zijn gaan wij op zoek naar de supermarkt. Dan komen we er ineens achter hoe aangewezen we zijn op een woordenboek, want ze spreken hier echt geen woord Engels. Helaas hebben we deze niet bij ons, maar vanaf nu is ons woordenboekje onze grootste vriend. Net voor zonsondergang lopen we richting het strand om bij de vuurtoren een prachtige zonsondergang te bekijken. We zitten daar met een hele hoop mensen op een heuvel, waarbij een aantal mensen muziek aan het maken zijn, verkopers komen langs met eten en drinken en alles bij elkaar maakt het een gezellige bedoeling en een mooi ritueel, wat zich hier elke dag af schijnt te spelen. Op het moment dat de zon daadwerkelijk onder is luidt er nog een applaus voordat iedereen weer verder gaat. Voor ons is dit applaus een teken om terug te gaan naar het hotel, want we zijn erg moe van de lange reis, dus lekker vroeg naar bed.

1-11-2014

Na een welkome nachtrust lopen we in de ochtend richting het strand om Morro do Cristo te gaan bekijken. Dit is een standbeeld van Christus op een heuvel aan de kust. We zijn hier niet heel erg van onder de indruk, maar des te meer van de vissers die onderaan de heuvel op wat rotsen in de zee staan. We klauteren via de achterkant van de heuvel naar beneden om het tafereel van dichtbij te bekijken en zien hoe deze mannen met een lijntje en wat aas (zonder hengel) een aantal vissen uit de zee weten te halen. Na de ontmoeting met de vissers klimmen we terug en zien we vlakbij de heuvel een aantal mensen een soort aerobic doen. Het valt op dat de mensen hier veel met sport bezig zijn, we zien regelmatig mensen hardlopen over de boulevard en sporten op het strand.

In de middag komt Kate ons ophalen om meer van Salvador te laten zien. We gaan met de lijnbus richting de stad, wat een beleving op zich is en op deze manier zie je meteen veel van de stad en de mensen. We gaan naar de Basilica Cathedral, wat van buiten geen bijzondere kerk lijkt, maar van binnen helemaal met goud versierd is, erg mooi en indrukwekkend om te zien. Al dit werk is uitgevoerd door Afrikaanse slaven en de Afrikaanse cultuur zie je nog veel terug in Salvador.

Terwijl we verder door de mooi gekleurde straten van Salvador lopen zijn we een broodje aan het eten en wordt Niels bijna bestolen van zijn blikje cola, maar zo stoer als hij is geeft hij zijn blikje niet af en schudt de man van zich af en loopt onverstoord verder. Onze eerste ervaring met de criminaliteit in Salvador is een feit en hopelijk is dit ook de laatste, want deze ervaring was nog best grappig, maar het is ons wel duidelijk dat er voldoende echte criminaliteit in Salvador is.

Gelukkig worden we weer snel afgeleid door de prachtig gekleurde huizen in de pitoreske straatjes van Salvador, waarbij de stenen in de straten schots en scheef liggen en we af en toe flink steile stukken moeten afleggen. We komen uiteindelijk ook terecht in de set van de clip ‘They don’t care about us’ van Michael Jackson, wat in deze straten is opgenomen.

Daarna gaan we nog naar de Nosso Senhor do Bonfim church. De kerk waar mensen allemaal gekleurde lintjes aan de hekken knopen. Uiteraard kopen wij ook een setje van deze lintjes en deze aan het hek geknoopt. Het schijnt dat als je deze aan je pols doet en met drie knopen vast maakt je voor elke knoop een wens mag doen. Zodra het bandje vanzelf van je pols afvalt zullen je wensen uit komen. Vanaf nu lopen Niels en ik dus met zo’n bandje om onze pols rond. De wensen gaan we uiteraard niet verklappen…

In de avond gaan we nog met wat vrienden van Kate naar een openlucht theater waar Jazz muziek gespeeld werd. Erg mooie setting en heel gezellig om wat andere mensen uit Salvador te leren kennen. Gelukkig sprak iedereen Engels, wat redelijk uniek is hier. Na een avondwandeling door de straten van Salvador richting de bushalte, waarbij we erg blij zijn dat we niet alleen hier rondlopen, rijden we terug naar ons hotel.

2-11-2014

Vandaag gaan we met Kate en twee van haar vrienden die we gisteren hebben ontmoet richting het strand. Daar lopen we een stuk over de boulevard om uiteindelijk op een terrasje Acaí te eten. Dit is een soort sorbet van fruit uit de amazone, wat super lekker is en heel gezond. Na deze energie-boost pakken we de bus om een heel stuk langs de kust te rijden en uit te komen bij een natuurpark. Wij wisten niet wat we konden verwachten, maar we steken twee hele drukke straten over, lopen een stukje een park in en besluiten fietsen te huren om rond het park te fietsen. Zodra we een halve kilometer gefietst hebben lijkt het alsof we mijlenver van de stad verwijderd zijn en fietsen we door een soort regenwoud. Heel bizar dat dit zo dicht bij de stad ligt en het mooie is dat zelfs Kate en haar vriendin hier nooit eerder zijn geweest en ook vol verbazing zijn van de schoonheid van de natuur in de stad. Het is een flinke fietstocht van 14 kilometer, vooral omdat de fietsen niet bepaald voldoen aan onze standaard, maar het is de moeite zeker waard. Nagenietend van deze mooie ervaring en redelijk bezweet en uitgeput gaan we even op het strand uitwaaien en een frisse duik in de oceaan nemen. Daarna terug naar de wijk Barra, waar ons hotel ligt om op te frissen, zodat we naar de voetbalwedstrijd kunnen gaan waar wij ons al twee dagen op verheugd hebben.

Wij hebben het geluk dat het team Bahia vandaag thuis speelt en Kate heeft geregeld dat wij naar deze wedstrijd kunnen gaan kijken. Dit vinden wij echt helemaal geweldig, want volgens ons is een voetbalwedstrijd kijken tussen lokale supporters een must do als je in Brazilië bent. Wat het allemaal nog extra mooi maakt is dat wij de wedstrijd gaan zien in het stadion waar Nederland tijdens het WK met hele mooie cijfers gewonnen heeft van Spanje en waar Robin van Persie zijn wereldgoal maakte.

Voor de wedstrijd gaan we eerst tussen de supporters op een plein voor het stadion een biertje drinken en een lekkere vleesspies eten, wat daar op dat plein klaargemaakt wordt op de barbecue. Zodra we het stadion in gaan is het eerste wat we zien een mega poster van de goal van Robin van Persie. Wij natuurlijk mega trots en dat moet even op de foto! Tijdens de wedstrijd is de ambiance in het stadion echt onbeschrijfelijk. Continue zijn de supporters aan het trommelen en met grote vlaggen aan het zwaaien, cheerleaders staan te dansen en bij het minste of geringste goede of slechte wat op het veld gebeurt beginnen alle supporters te klappen of te schreeuwen. In de eerste helft is dit nog voornamelijk klappen en juichen, maar in de tweede helft wordt het vooral schreeuwen en schelden, want de thuisploeg wordt er niet bepaald beter op. Helaas verliezen ze met 0-1, maar voor ons is de ervaring toch nog steeds helemaal geweldig!

3-11-2014

Vandaag gaan we in de middag met de bus naar het dorpje Lencois, wat aan de voet van het nationaal park Chapada Diamantina ligt. Tijdens een rit van 6,5 uur komen we door een prachtig natuurlandschap en hebben we genoeg om te zien. Toch bekijken we ook heel even de binnenkant van onze ogen, wat de bus is opvallend comfortabel en 6,5 uur naar buiten staren is toch best lang… Eenmaal aangekomen in Lencois is het donker en moeten wij op zoek naar ons hostel, wat vlakbij het busstation zou moeten zijn. De straten in Lencois zijn echter smal, heel stijl en schots en scheef, wat de plattegrond nogal lastig te lezen maakt. Een jongen biedt aan ons te helpen om het hostel te vinden en leidt ons door super smalle, stijle en donkere steegjes. Wieke, die een beetje paranoia is geworden van alle verhalen over de criminaliteit in Brazilië, is er heilig van overtuigd hier ergens beroofd te gaan worden. Maar na nog geen 5 minuten lopen zet die lieve jongen ons netjes af bij ons hostel

Smile
. Zo zie je maar weer, die enge verhalen over Brazilië moet je ook weer niet al te serieus nemen en gewoon blijven vertrouwen in de goedheid van de mens!

Na de spullen afgezet te hebben, lopen we richting het centrum van het dorp, waar de schots en scheve, smalle straatjes ineens niet meer eng, maar super gezellig zijn! Iedereen zit buiten op straat voor cafeetjes, winkeltjes, huizen en hier en daar wordt muziek gespeeld. Ten midden van dit alles pakken wij nog een lekker biertje voor het slapen gaan.

4-11-2014

Vandaag gaan we zelf op ontdekkingstocht door de mooie omgeving van Lencois. We lopen een stuk de bossen in en al snel komen we op een rotsachtige formatie uit waar we overheen lopen en waar verschillende natuurlijke poeltjes in zijn gevormd door de waterstroming. De stenen hebben prachtige kleuren doordat ze helemaal afgesleten zijn door het water. Omdat het momenteel erg droog is in dit gebied staan de rotsen droog en kunnen wij over een hele grote vlakte heen lopen, waar normaal allemaal water overheen zou stromen. We volgen het pad door de bossen verder omhoog, wat op zichzelf al erg mooi is. Een stuk verder komen we uit bij een rivier welke we een heel stuk omhoog volgen door over de rotsen te klauteren. Dit is een flinke work-out, maar erg leuk om te doen en gelukkig is de flinke wandeling/klim het absoluut waard, want we komen uit bij een mooie waterval, waar we even af kunnen koelen. Als we terug lopen komen we via een ander pad nog bij hele mooie, hoge rotsformaties met heel fijne zanddeeltjes. Moeilijk te omschrijven, maar het is er prachtig, maar wel snikheet. We lopen dus snel weer terug naar de eerdere rotsformatie waar we kwamen en nemen een verfrissende duik in één van de natuurlijke zwembaden en zitten even lekker bij te komen in een soort jacuzzi, waar het water via een waterval met flink geweld instroomt. Als je onder deze stroming gaat zitten heb je meteen een lekkere schoudermassage te pakken. Na al dat wandelen/hiken en klauteren hebben we dat wel verdiend. Na een heerlijke pauze lopen we weer verder en gaan we op zoek naar de natuurlijke glijbaan die hier ergens zou moeten zijn. Na een lange wandeltocht in de broeiende zon, waarbij we een keer verkeerd zijn gelopen en meerdere malen gedacht hebben echt verdwaald te zijn in the middle of nowhere komen we uiteindelijk aan bij het beloofde tropisch zwemparadijs. En een paradijs is het zeker! Wat een prachtige omgeving met een grote schuine rotswand, waar het water vanaf stroomt en waar je dus ook vanaf kunt glijden. Dat gaan wij natuurlijk meteen uit proberen en het gaat nog behoorlijk hard ook! Onderaan de glijbaan is een groot meer waar je in kunt zwemmen en verschillende rotsen er omheen waar je lekker in de zon kunt liggen. Hier vermaken wij ons prima en we vinden het jammer als we terug moeten lopen om voor het donker terug te kunnen zijn.

5-11-2014

Voor vandaag hebben we een tour geboekt die ons naar twee grotten brengt in Chapada Diamantina. Na anderhalf uur hobbelen in een busje door het prachtige landschap van Brazilië komen we aan bij Poco Encantado. Dit is een grot waarin we 15 meter zijn afgedaald, waar we bij een adembenemend blauw ondergronds meer aankomen. Door de lichtinval zie je precies hoe mooi en helder het water is. Het water is hier zelfs zo helder dat het lastig te zien is waar precies het water begint en je kunt tot zeker 40 meter diep kijken. Echt een magische ervaring.

Hierna gaan we naar de grot Poco Azul, waarbij ook weer een prachtig ondergrond meer te zien is. In dit meer mogen we ook zwemmen en kunnen we ook snorkelen, waardoor we de rotsvorming onderwater heel mooi kunnen zien. Na het zwemmen gaan we lunchen en nog even chillen in de hangmat om daarna weer hobbel de bobbel terug te rijden naar Lencois.

6-11-2014

Ook vandaag staat er een tour op het programma. We beginnen met een klimtocht over rotsen omhoog naar een heel mooi meer met een prachtige waterval, genaamd Poco do Diabo. Ook onderweg kunnen we al genieten van een geweldig uitzicht. Na een tijdje uitgerust te hebben bij het meer klauteren we weer terug en gaan we door naar een droge grot, Gruta da Lapa Doce, waar we enorme stalagmieten en stalagtieten hebben gezien en steeds dieper de grot in gingen in steeds kleinere ruimtes, wat voor Wieke met een lichte vorm van claustrofobie een behoorlijke overwinning is. Eenmaal in de kleinste ruimte doet iedereen de lampen uit en is het echt pikdonker. Dit is enigszins rustgevend en sowieso een heel bijzondere ervaring, maar anderzijds ook best eng, omdat je nu beseft dat je geen kant op kunt zonder licht. Dus we zijn blij als de lampen weer aan gaan en we de terug naar buiten gaan. De volgende stop op het programma is Gruta Azul, waar een ondergrondse rivier doorheen stroomt. Daarna gaan we nog een stukje zwemmen om even af te koelen om vervolgens een stuk de bergen in de rijden met de auto om uit te komen bij de voet van berg die we op gaan klimmen om 360 graden over het gebied Chapada Diamantina te kunnen kijken. Wat een geweldig uitzicht! Het feit dat de zon ondertussen langzaam ondergaat maakt de ervaring nog mooier en best romantisch

Smile

Eenmaal terug in Lencois gaan we eten met een Brits stel dat we hebben leren kennen tijdens de tour en drinken we onze eerste echte Braziliaanse Caipirinha, heerlijk! Er zat flink wat alcohol in dit heerlijke drankje, dus dat is lekker slapen!

7-11-2014

Vandaag is een relaxdagje voor ons. We gaan nog even wat zwemmen en maken ons op voor de nachtbus terug naar Salvador om vanuit daar verder te gaan naar Rio de Janeiro.

Verder hebben we nog lekker geen plannen, dus wat we volgende week weer zullen beleven is voor ons ook nog een verrassing!

Veel liefs uit het mooie Brazilië!

Niels en Wieke

Pietje Post

Niels en Wieke, wat een geweldige beleving en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan, ik ben er jaloers op. Ik mis alleen nog wat foto's, maar die komen vast en zeker nog. Ga zo door en genieten maar.
X Pap

Rianne

Het is nu al een belevenis! Wat gaat dit een prachtige reis worden. We zijn benieuwd naar het volgende verslag!
Veel plezier! Xxx

Harrie

Super mooi en dit is nog maar het begin van jullie reis !!!!
Ook mooie foto's geniet er maar van jullie droomreis. Liefs Harrie en Marianne xxxx

Floortje

Wow wat een verhaal haha! Wel super veel gave dingen gezien/ gedaan!! Mooie foto's! Heel veel plezier in rio en ben benieuwd naar t volgende verhaal!! Lekker genieten!! Liefs Floortje

Brigitte

Wauw Globetrotters,
Ik zat vandaag aan jullie te denken maar kon in mijn stoutste dromen me niet voorstellen dat jullie al zoveel moois meegemaakt hebben.
Tja Wieke, jij weet hoe het SL hoog te houden. Dat level ligt ook op jullie reis hoog.
Het is geweldig om te lezen, zou zo willen gaan klimmen, zwemmen en van de glijbaan afzoeven.
Nog veel plezier, goed op elkaar passen en op je blikje cola......
Knuffel!
Brigitte

Anke

Hoi Wieke en Niels,
Wat een belevenis, gaaf joh!!leuk om jullie reis zo te volgen. Ben benieuwd naar het volgende reisverslag ! Veel plezier

Nicol

Wauw! Wat een gave dingen hebben jullie al meegemaakt zeg! En dit is pas het eerste verhaal! Geniet nog volop en wij kijken uit naar het volgende verslag! Groetjes Jasper, Nicol, Ibbe en Liene

Joly

Als ik de foto's bekijk en het reisverslag lees heb ik het gevoel ook een beetje met vakantie te zijn. Mooi dat jullie dit doen. Veel plezier nog, kijk al uit naar het volgende verslag.

Kim

Hey Niels en Wieke, wat een te gek verhaal zeg. Ik heb net de foto's bekeken. Echt super gaaf. Je bent zelfs al wat bruin geworden Wieke. En die foto van Niels, dat het net lijkt of hij vliegt.. Pff gave foto maar wel eng!
Jullie vermaken jezelf goed, dat lees en zie ik wel. Heel veel plezier nog. En tot het volgende bericht.
Ps. Geen roddels vanuit Beek. Ben ook nog niet naar de verandering geweest ????. Al is het vandaag bierpullen vullen voor 20 euro, niemand wilde mee.
We spreken jullie volgende week!! ????

Joey

Hey Wieke en Niels, wat hebben jullie al ongelooflijk veel beleefd in een week tijd. Het klinkt en ziet er allemaal goed uit. Ik krijg in ieder geval zin om op vakantie te gaan. Geniet ervan, maar dat hoef ik tegen jullie volgens mij niet te zeggen. Op naar Rio.

Ineke

Wauw gaaf hoor! Nu al zoveel leuke dingen! En een heel uitgebreid verslag haha. Lekker jullie ding blijven doen en we blijven jullie volgen hoor! xx

Rikkert

Wat een avonturen! Geniet er van! X

Slontje

erg leuk om te lezen! Geniet er verder maar lekker van!

Neef Roel

Wat dachten jullie? Hoe meer we opschrijven, hoe jaloerser ze worden?! Nou het is jullie gelukt hoor! ;-) Mooie verhalen en leuk opgeschreven ook! Keep calm and have fun!

JosJet

Oh lieve schatten, wat een heerlijk reis zeg.
Prachtig om te lezen en te volgen.
Geniet maar lekker samen.
Liefs xx

Loes & Robin

Wow, wat een mooi begin van jullie reis en wat hebben jullie het leuk opgeschreven! Enjoy!!

Joke en henry

Vandaag komt Sinterklaas.

Wij zullen jullie cadeautjes wel in ontvangst nemen. De hele familie bij elkaar, we zullen jullie missen lieve kindjes.

Veel plezier op jullie reis.

Rianne

Wat een prachtige foto's en verhalen. Fijn dat we kunnen mee genieten! Veel plezier in Argentinië en we wachten weer op jullie volgende belevenissen!
X uit Moergestel