nielsenwieke.reismee.nl

Rio de Janeiro

Buenas Noches!

Hier is weer een nieuw verhaaltje, dit keer vanuit het geweldige Rio!

8-11-2014

Na een vermoeiende busreis en vlucht komen we in de middag aan in Rio de Janeiro. Met een bus gaan we naar het hostel dat we voor de eerste nacht geboekt hebben en zien al meteen veel van de stad. Na de prachtige natuur van Chapada is het geweldig om nu in deze bruisende stad te zijn! Eenmaal aangekomen in het hostel zijn we iets minder enthousiast… Het hostel is nogal smerig, veel rare mensen en we zullen slapen op een te kleine kamer met te veel bedden. We gaan snel op zoek naar een ander hostel voor de rest van onze week in Rio en gelukkig vinden we snel een heel goed en fijn hostel. Verder doen we niet zoveel vandaag, we eten onze eerste zelfgemaakte maaltijd en spelen een potje kaarten ’s avonds en gaan op tijd naar bed. Gelukkig zijn we erg moe van de reis en slapen we verassend goed op de drukke kamer.

9-11-2014

Na het ontbijt verhuizen we snel naar Lime Time Hostel een paar straten verderop en worden hier heel hartelijk ontvangen. We gaan vandaag naar de wijk Lapa om Escadaria Selarón te bekijken. Deze trap, bekend van de videoclip van Snoop Dogg, is een grote gekleurde trap, welke betegeld is met heel veel verschillende tegeltjes vanuit alle uithoeken van de wereld. We zijn heel deze trap naar boven gelopen, wat redelijk vermoeiend was in de hitte. Daarna snel de koele metro in om naar Ipanema te gaan, waar op zondag een gezellige markt gaande is. We struinen langs alle kraampjes en moeten ons regelmatig inhouden om niet van alles te kopen om mee naar huis te nemen. Om niet verder in de verleiding te komen gaan we snel verder en lopen we richting het strand. We dachten uit te komen bij het Ipanema beach, maar kwamen per ongeluk uit op de Copacabana, wat ook geen straf is. We snappen nu waarom dit strand zo beroemd is. Het zand en de zee is perfect, je hebt er een prachtig uitzicht en het is een geweldige plek om lekker mensen te kijken. We lopen een stuk over het strand en settelen ons op een terrasje met een biertje en een caipirinha in de hand. Heerlijk! We komen er vandaag wel achter dat Niels waarschijnlijk op een drugsdealer lijkt, want in één middag tijd wordt hij minstens 5x aangesproken door verschillende verkopers op het strand of hij misschien ‘some good stuff’ bij zich had. In het begin weten we niet zo goed wat ze nu precies willen, want hun Engels is niet heel duidelijk en als er een verkoper op je af komt ga je er vanuit dat ze je vragen iets van hen te kopen in plaats van andersom. Uiteindelijk verstaan we wat ze nu precies vragen en moeten we ze helaas keer op keer teleurstellen en moeten we steeds weer lachen als de volgende weer op ons af komt met dezelfde vraag.

Eenmaal terug in het hostel worden we uitgenodigd om mee te gaan naar een feest in de favella, waar we geen nee tegen zeggen. Het is een georganiseerde avond uit naar een grote club in de favella, waar we met een groep reizigers uit verschillende hostels naartoe gaan, maar waar vooral veel locals zijn. We weten niet goed wat we moeten verwachten, maar eenmaal daar aangekomen kijken we onze ogen uit. We mogen naar het VIP-dek vanuit waar we op de dansvloer neer kunnen kijken. Al snel verhuizen we zelf ook naar de dansvloer, want echt iedereen is aan het dansen en vanuit het tafereel bekijken is toch veel minder leuk dan er zelf middenin te staan. In het begin nog wel wat onwennig, want zoals die Brazilianen dansen is echt ongekend en we durven bijna niet meer onze eigen moves te laten zien, want dat stelt echt niks voor in vergelijking met hun. Uiteindelijk gaan we er gewoon voor en een lady-boy probeert Wieke zelfs te leren om op Braziliaanse wijze met de heupen te dansen. Helaas zonder veel succes… Europese lichamen zijn gewoonweg niet gebouwd voor deze manier van dansen.

10-11-2014

Nadat we vroeg in de ochtend pas thuis zijn gekomen van het feest worden we rond een uur of 11 een beetje brakkig en moe wakker. Aangezien we amper nog schone kleding hebben om aan te trekken gaan we naar een wasserette en lopen daarna nog even naar een shoppingmall in een poging een bikini te kopen voor Wieke. Echter zijn de Braziliaanse bikinibroekjes echt veel te klein naar haar zin, dus dat was geen geslaagde missie. In de avond gaan we samen met Florencia, die bij het hostel werkt, naar een samba-bandje wat elke maandagavond speelt op een klein pleintje midden in het centrum. De ambiance die hier hangt is echt geweldig en de setting is ontzettend mooi om te zien. Er zijn overal op straat kraampjes waar je caipirinha en biertjes kunt halen, iedereen staat op slippertjes of blote voeten op straat of op de stijle helling naar de band te luisteren en al met al is deze avond een geweldige ervaring.

11-11-2014

Vandaag gaan we naar het beroemde Christusbeeld op de berg Corcovado dat hoog boven de stad Rio uitreikt. Al bij aankomst in Rio gaf de eerst blik op dit beeld vanuit de verte een soort van magisch gevoel. Om er nu echt naartoe te gaan maakt ons erg enthousiast. Hoe dichterbij we komen hoe enthousiaster we worden en we zijn behoorlijk onder de indruk wanneer we dan ook daadwerkelijk bij het beeld aankomen. We kunnen niet begrijpen hoe het mogelijk is dat ze zo’n enorm standbeeld zo hoog op de berg hebben kunnen krijgen. Het is wel prachtig om te zien hoe Hij uitkijkt over de stad en waakt over alle mensen in Rio de Janeiro. Net als hij een mooi uitzicht heeft over de stad, hebben wij dat vanaf hier natuurlijk ook en daar genieten we dan ook zeker van.

Eenmaal terug beneden besluiten we naar het strand te gaan, voordat we naar de Suikerbroodberg gaan. We lopen heel het stuk vanuit het hostel naar de Suikerbroodberg en zijn blij als we eindelijk op het strand liggen. Helaas is het strand naast deze berg niet zo heel mooi en jammer genoeg wordt het weer er ook wat minder op. Het wordt steeds bewolkter en we besluiten vandaag niet naar boven te gaan op de berg, omdat door de bewolking het uitzicht niet geweldig zal zijn.

Wanneer we terug komen in het hostel blijkt het pizza en caipirinha avond te zijn, wat super gezellig is! Uiteindelijk wordt er nog op de Wii gespeeld en wordt er zelfs wat karaoke gezongen wat allemaal redelijk hilarisch is.

12-11-2014

Alweer redelijk moe en brakkig staan we op, want het is gisteren nog best laat geworden, maar vooral erg gezellig. Vandaag besluiten we met de drie Deense meiden uit het hostel en Florencia naar het strand van Ipanema te gaan, wat ook weer een prachtig strand is. Heerlijk om wat uit te brakken, beetje bij te slapen en een lekker kleurtje op te doen. Helaas worden we hier voor het eerst geconfronteerd met de criminaliteit in Rio, want de tas van één van de Deense meisjes wordt gestolen. Dit terwijl we echt het idee hadden goed onze spullen in de gaten te houden, maar ze zijn hier echt heel bedreven in het onopvallend ontvreemden van spullen. We zijn er allemaal echt even flink zuur van, maar al snel leggen we er ons bij neer en weten we gewoon dat we extra op moeten letten.

Laat in de middag besluiten wij het strand te laten voor wat het is en gaan we alsnog naar de Suikerbroodberg. Eenmaal daar aangekomen is het helaas weer flink bewolkt geworden, maar het uitzicht is toch nog steeds erg mooi. De wolken verpesten wel een mooie zonsondergang, waar we op gehoopt hadden, maar dat mag de pret niet drukken. Na zonsondergang blijven we een tijdje op de berg om de stad te zien oplichten. Wanneer het eenmaal echt donker is en de complete stad, inclusief het Christusbeeld verlicht zijn geeft dit een geweldig mooi uitzicht. We hebben geprobeerd dit vast te leggen op camera, maar dat is simpelweg onmogelijk. Gelukkig hebben we het beeld goed in ons geheugen gegrift staan, want het was een heel bijzondere ervaring.

Verder doen we het vanavond eens rustig aan, want we moeten morgen vroeg op.

13-11-2014

Vandaag worden we in de ochtend opgehaald om met een gids naar de Favella te gaan. Iets waar Wieke in eerste instantie geen voorstander van is, omdat ze geen ‘aapjes wilt kijken’, maar na aanraden van verschillende mensen in het hostel die garanderen dat het echt een goede tour is waar de mensen in de favella ook beter van worden en het absoluut op een mooie manier in elkaar gezet is besluiten we toch te gaan. Het hoort namelijk wel bij de cultuur en geschiedenis van het land en daar willen we zoveel mogelijk van zien en horen. We krijgen dan ook van alles te horen over de totstandkoming van de favella’s en de verstandhoudingen in de favella tussen de drugsdealers, politie, een soort maffia en de gewone burger. Even in het kort; de favella’s liggen allemaal op de berg, omdat bij de opbouw van de stad er veel goedkope arbeiders naar Rio getrokken zijn om de stad te bouwen en de regering heeft hun toen huizen beloofd, welke ze nooit hebben gekregen. Daarom zijn ze zelf buiten het centrum, op de bergen, huizen gaan bouwen waar ze met z’n allen bij elkaar wonen. De huizen zijn ook allemaal erg goed gebouwd en hebben meerdere verdiepingen, want deze mensen hebben dan weinig geld en materiaal, maar ze hebben wel degelijk de kennis om een goede constructie in elkaar te zetten.

We komen onderaan de favella aan met de bus en worden daar met zogenaamde motortaxi’s de berg op gereden. Oftewel, we worden allemaal achterop een motor gezet en sjeezen met een rotgang de berg op. Dit alleen is al een ervaring op zich en super gaaf! Eenmaal boven in de favella aangekomen hebben we een oogverblindend uitzicht over de stad vanuit een perspectief welke je nooit in de stad zelf kunt hebben. We lopen door de favella door kleine steegjes, scheve en stijle straten en kunnen binnen kijken in één van de huizen, komen langs een school waar kinderen buiten aan het voetballen zijn, eten een lokale delicatessen in een winkeltje en bekijken de geweldige graffiti op de muren. Ondertussen wordt ons van alles verteld over het leven in de favella en wij vinden het super mooi en interessant om ook wat meer te weten te komen van deze kant van het leven in Brazilië.

In de middag gaan we nog even voor de laatste keer naar de Copacabana en maken we ons daarna klaar voor een laatste avond in het super fijne en gezellige hostel Lime Time. We hebben hier een super toffe tijd gehad, heel veel leuke mensen leren kennen en zijn ondertussen verliefd geworden op de mooie stad Rio. Vanavond staat er nog een karaokeavond op het programma, dus dat beloofd een gezellige afsluiter te worden van onze tijd hier. Morgen vertrekken we voor een aantal dagen naar Buzios en daarna gaan we waarschijnlijk naar Ilha Grande, maar dat zien we dan wel weer… We plannen zo weinig mogelijk en dat bevalt ons prima!

Heel veel liefs van ons!

Niels en Wieke

Wil van Gool

Hoi Wieke en Niels,

Geweldige verslagen! ik lees ze met erg veel plezier en hoop dat jullie aan de vakantie van je leven bezig zijn. De verhalen wijzen wel in die richting. Natuurlijk kan ik niet wachten op jullie eerste duikervaringen!!!! Maar.....ga zo door en GENIET !!!! Liefs, Wil

Nicol

Haha, Niels de dealer :-D Jullie maken het wel mee zeg :-)
Maar wat zijn jullie al veel ervaringen rijker zeg, super leuk om te lezen en weer erg gave foto's! Veel plezier tijdens jullie volgende avontuur!!

Groetjes Nicol, met een dikke kus van Ibbe en Liene

Inge Eltink

Jeetje, wat ontzettend gaaf zeg. Nog maar net weg en al zoveel gezien en meegemaakt. Dat beloofd nog wat voor de rest van de reis. Echt super leuk om te lezen. Op naar het volgende verhaal.

Groetjes Inge

Sjors van Laarhoven

Wat een reis! Nu al... Dat wordt nog wat met jullie! Geniet ervan!

Pietje Post

Hai Kids, wat een schitterend verhaal weer, goed dat je het zo uitgebreid opschrijft, zodat jezelf later de zaken nog eens kunt beleven. Ik had de foto's al gezien en deze zijn ook verbluffend. Geniet er nog van, maar blijf a.u.b. voorzichtig.
Kus en knuffel Pap

Floortje

Wat maken jullie toch ongelofelijk veel mee , in zo'n korte tijd al zoveel gezien en meegemaakt! Ben echt wek een beetje jaloers, wij maar werken???? haha! Dus Niels kan altijd nog in t onder wereldje terecht ???? hihi! Gave foto's!! En jullie zien er ook heel happy uit dat is fijn!! Veel plezier met t verdere avontuur!! ????

Daan V

Sooo... JALOERS!!!!!
Wat maken jullie veel mee zeg en jullie zijn pas net weg! Super vet en indrukwekkend! echt leuk om al jullie verhalen te lezen en foto's te zien. ik ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal... Heel veel plezier nog en pas goed op elkaar!!! (heb nog even op de zoek vrienden app gekeken en kan je nog volgen wiek!) haha... XXX

Ineke

Leuk weer een verhaaltje!!! Het is maar goed dat jullie dit allemaal opschrijven want jullie maken zoveel mee dat je het nooit van een half jaar allemaal kan onthouden straks hahaha echt leuk! Ga maar weer snel verder genieten dan gaan wij hier weer door met werken :p tot het volgende verhaal!!!

Harrie en Marianne

Halo samen al weer een week erop ,eentje die weer in jullie in je geheugen gegrift staat erg leuk dat jullie zoveel ervaringen opdoen om nooit meer te vergeten geniet er maar van liefs Harrie en Marianne xxxx

Liesbeth

Hoi Hoi ,
Geweldige reis hebben jullie wel leuk dat je met allerlei kulturen en nationaliteiten in contact komt. ik volg jullie verhalen met genoegen. groetjes en geniet ervan

Dre

Hoi Wieke en Niels

Hier word ik wel jaloers op.
Een geweldige ervaring geniet er van.

Neef Roel

Ik heb toch al diverse momenten voorbij zien komen waarbij Niels op z'n knieën had kunnen gaan hoor... Dat moet straks wel een hele bijzondere plek gaan worden!

Mien

Zelfs als je het voor de tweede keer leest is het nog steeds een leuk verhaal. Goed gedaan.
Op naar het volgende avontuur en genieten maar!!!
XXX Mam.