nielsenwieke.reismee.nl

Buzios, Ilha Grande en Paraty

Hallo allemaal!

Na ruim een week is hier weer een nieuw verslag van onze avonturen van de afgelopen dagen. Zoals jullie ondertussen wel van ons gewend zijn is het weer een lang verhaal geworden, dus genoeg leesvoer.

14-11-2014

Vandaag vertrekken we in de ochtend met de bus naar Buzios, waar we in de middag aankomen. Zodra we gesetteld zijn in ons hostel pakken we een minibusje richting het dorp, wat hier een beetje hetzelfde werkt als in Kaapstad, alleen iets minder hectisch. Een soort van bekend terrein voor Wieke dus. Halverwege richting het centrum stappen we uit en gaan we zelf een beetje op onderzoek uit door het dorpje en lopen richting het centrum. Dit is stiekem nog best ver lopen, maar halverwege trakteren we onszelf op een flinke hamburger. Het centrum van Buzios is erg gezellig, veel leuke winkeltjes, barretjes en restaurantjes en dit alles aan zee met een mooie boulevard en haventje met kleine bootjes. Het lukt ons hier zelfs om toch een nieuwe bikini te scoren voor Wieke! ’s Avonds gaan we op tijd naar bed, want zo’n reisdag blijft toch altijd best vermoeiend.

15-11-2014

In de ochtend komt Jessica aan in Buzios, een meisje wat we op de tour in Chapada Diamantina hebben leren kennen en hier in de buurt woont en ons graag rond wilt leiden. Helaas werkt het weer niet mee en het is heel de dag flink bewolkt met veel regen. Toch laat ze ons een aantal mooie stranden zien, welke met een zonnetje erbij een stuk mooier zouden zijn. We lopen ook nog richting het centrum en zien daar een aantal vissers hun vangst van de dag in kratten doen. We hebben in de ochtend al bedacht om vanavond gebruik te gaan maken van de barbecue in het hostel, dus Jessica en ik kijken elkaar aan en denken hetzelfde. Wellicht zou zo’n lekker visje op de barbecue tot de mogelijkheid behoren…? Dus wij gaan naar de vissers toe en vragen het en hij wil ons drie grote verse tonijnen verkopen voor 10 Reaal, dat is iets meer dan 3 euro (!!), geen geld! Hij maakt de vissen ook nog schoon voor ons en ondertussen zien wij een zeeschildpad omhoog komen uit de zee, wat ook geweldig is om te zien!

Nadat we de vis teruggebracht hebben bij het hostel rijden we nog verder naar een aantal mooie plekjes van Buzios, maar dankzij het slechte weer besluiten we al snel om maar vast naar de supermarkt te rijden om de rest van ons avondmaal bij elkaar te sprokkelen. Daarna kan het bereiden van de vissen beginnen, wat door Wieke en Jessica samen gedaan wordt. Ze weten beide ongeveer hoe het werkt, dus fabriceren iets in elkaar wat hen wel lekker lijkt en wikkelen het in aluminiumfolie. Daarna wordt er door Wieke vuur gemaakt en dankzij de vele lessen van Piet lukt dit erg goed en kan de vis op het vuur. Na 40 minuten geduldig wachten is de maaltijd klaar en kan er gegeten worden. 3 vissen voor 3 personen is wat veel van het goede en aangezien alle andere mensen van het hostel ondertussen ook nieuwsgierig zijn geworden naar alle uitgebreide kookkunsten proeft iedereen wat van onze vis en de mening is unaniem… Heerlijk!! Daarna leert Wieke ook nog hoe ze zelf een echte Braziliaanse Caipirinha maakt en wordt er door een Argentijnse gast van het hostel gitaar gespeeld bij het zwembad. Na een dag wat toch een beetje in het water is gevallen door het weer is dit een heerlijke avond!

16-11-2014

We worden wakker en de zon schijnt, gelukkig! Vandaag gaan we dan toch de beloofde stranden zien en neemt Jessica ons mee naar een plaatsje een klein half uurtje van Buzios vandaan. De stranden zijn inderdaad erg mooi nu de zon schijnt en we gaan naar verschillende strandjes, zwemmen overal eventjes en laten ons drogen in de zon en gaan dan weer verder. Na de lunch gaan we terug naar Buzios en settelen ons daar ook nog op een strand om de rest van de middag te blijven. Na deze relaxte dag met veel strand gaan we nog gezamenlijk dineren en nemen dan afscheid. Wij gaan op tijd naar bed, omdat we morgenvroeg weer een lange reisdag hebben richting Ilha Grande.

17-11-2014

In de ochtend pakken we de bus richting Rio de Janeiro om daar over te stappen op de bus richting Ilha Grande. Helaas hebben we een flinke file doordat er een ongeluk gebeurt is en missen we onze aansluiting. Daardoor moeten we een latere bus pakken en zitten we 3 uur te wachten op het busstation. Gelukkig weten we ons voortaan prima te vermaken, omdat reizen altijd samen gaat met regelmatig een aantal uur wachten. Uiteindelijk pakken we de bus en daarna de boot naar het eiland Ilha Grande, waar we tegen de avond aankomen en wat er erg gezellig uitziet. Ons hostel ziet er ook erg goed uit en we komen hier twee Belgen tegen die we eerder ook al gezien hebben in ons hostel in Rio. We besluiten samen met hun een tour te boeken voor morgen en kletsen in de avond gezellig wat met hun onder het genot van een hapje en drankje.

18-11-2014

Vandaag staat de tour op de planning, waarbij we naar verschillende eilandjes en stranden gaan om te snorkelen en van de zon te genieten. Samen met het Belgisch stel lopen we richting het strand waar we opgehaald worden door een motorbootje om naar onze eerste bestemming te gaan. Dit is een super klein eilandje, waar je niet eens aan land kunt, maar waar wij het water in springen om tussen een aantal rotsen te gaan snorkelen. Het mooie is dat onze tourguide ons naar plekken neemt welke niet heel toeristisch zijn, maar zeker de moeite waard. Hier is dan ook niemand te bekennen, maar we zien al meteen een hoop verschillende vissen en prachtig koraal en onze eerste snorkelervaring is erg succesvol. Even later zwemmen we terug naar de boot om verder te varen naar onze volgende bestemming, genaamd blue lagoon, wat wel meer toeristisch is. Echter blijven de meeste mensen op een bepaald punt hangen tijdens het snorkelen, terwijl wij ervoor kiezen om helemaal rondom het eilandje te zwemmen, waar we veel meer kunnen zien en het weer lekker rustig is. Zodra we de hoek om zijn, van alle andere mensen vandaan, zien we al direct een zeeschildpad zwemmen!! We zwemmen er snel achteraan en hebben zo een heel stuk samen met dit mooie wezen meegezwommen en hem heel goed kunnen bewonderen. Dit was echt heel gaaf en naast dit prachtdier zien we ook hier weer veel vissen, mooi koraal, een aantal zeesterren en een vis met een soort vleugels, welke ook erg mooi was om te zien zwemmen. Na dit flinke stuk zwemmen gaan we terug naar de boot om even later aan te meren bij een prachtig strandje, waar we van onze welverdiende rust kunnen genieten in het zonnetje. Onze gids heeft voor allerlei lekkere snacks gezorgd en we worden echt goed verwend. Als je uitzicht hebt over een prachtig wit strand, helderblauw water en dit alles omgeven met veel groen en je ondertussen een stuk verse meloen in je handen gestopt krijgt voel je je toch echt hemels!

Na deze heerlijke pauze lopen we via een stukje regenwoud door naar een ander strand waar we opgepikt worden door de boot om verder te gaan naar de laatste snorkelplek. Hier gaan we op zoek naar zeepaardjes. We zien hier weer van alles moois onderwater, maar helaas hebben we geen zeepaardje kunnen spotten. Onze kapitein moest ondertussen voor een noodgeval even terug naar het land, waardoor wij gestrand waren en moesten wachten tot hij terug kwam. Er zijn ergere plekken om achter gelaten te worden en we vermaken ons prima met een frisbee, hebben nog genoeg te eten en te drinken en de zon schijnt nog steeds, dus niets te klagen… Na een tijdje komt de boot ons weer oppikken en gaan we terug naar het dorp op het eiland. We nemen een koude douche (niet geheel vrijwillig, want het warme water was op) en smeren ons in met after-sun, want we zijn ondanks de factor 30 flink verbrand. Daarna eten we wat en gaan we vroeg naar bed.

19-11-2014

Vandaag gaan we weer op pad met de Belgen, maar dit keer zonder gids. We gaan een trektocht maken naar verschillende strandjes met als einddoel het beroemdste strand van Ilha Grande, genaamd Lopes Mendez. De tocht zelf is al geweldig en brengt ons door mooie delen van het regenwoud hier op het eiland en we moeten soms behoorlijk stijl omhoog klimmen via de rotsen of flink naar beneden klauteren, wat het extra leuk, maar ook zwaar maakt. Aangezien we veel water en eten meegenomen hebben in onze rugzak, omdat er onderweg weinig te krijgen is, beginnen we onze verbrande ruggen na een tijdje ook wel te voelen. Na 3 uur wandelen, met gelukkig elk uur een mooie plek om te pauzeren op de mooie strandjes, komen we aan op onze eindbestemming Lopes Mendez en dat maakt de lange en soms zware tocht het helemaal waard! Het is een prachtig, hagelwit, uitgestrekt strand met helderblauw water met nauwelijks andere mensen. We hebben echt nog nooit zo’n mooi strand gezien en voelen ons super gelukkig om hier te mogen zijn. Gelukkig hebben we nog wat blikjes bier in onze tas, die verassend koud zijn gebleven en dit lijkt ons wel een geschikte plek om hier eens lekker van te genieten, wat is het leven toch mooi!!

Gelukkig hoeven we niet helemaal terug te lopen, maar kunnen we met de boot terug. Na een ruige boottocht van bijna een uur zijn we blij om terug aan land te zijn en ook vandaag verheugen we ons weer op een heerlijke douche, welke dit keer warm is, luxe!

20-11-2014

Vandaag gaan we in de middag het prachtige eiland Ilha Grande alweer verlaten, maar niet voordat we nog even heerlijk van de zon en een lekkere lunch aan het strand hebben genoten. Nadat we met de boot aan het vaste land zijn gekomen gaan we op zoek naar een bus die ons naar de volgende bestemming kan brengen. Tijdens onze zoektocht vraagt een man die bij ons op de boot of we naar Paraty moeten, want hij komt daarlangs op zijn weg naar huis en vraagt of we mee willen rijden. Laat dit nou net onze bestemming zijn, dus meerijden willen we wel! Deze rit spaart ons geld en tijd, maar is daarnaast erg gezellig, want deze eigenaar van een hostel in Ilha Grande vertelt honderduit over zijn land, zijn woonplaats, zijn familie en zijn werk op het eiland. Vroeg in de avond zet hij ons netjes af op het busstation in Paraty en hier worden we opgehaald met een krakkemikkig autootje door iemand van ons hostel.

De eerste indruk van ons hostel is goed, er zit een gezellig restaurantje bij waar livemuziek gespeeld wordt en er is ook een zwembad. Eenmaal in onze kamer aangekomen moeten we onze indruk iets bijstellen, want deze ziet er niet al te netjes uit en het bed inclusief matras is totaal versleten, daarnaast is het mega gehorig en hoor je alles wat er buiten, op de bovenverdieping en de kamer naast ons gezegd wordt. Een blik op de badkamer maakt het allemaal niet beter, want dit is ronduit smerig! Maar helaas, het leven van een backpacker gaat niet altijd over rozen en hier zullen we het toch echt de komende 3 nachten mee moeten doen.

21-11-2014

Ondanks een niet al te beste nacht gaan we met veel zin vandaag onze eerste dag in Paraty tegemoet. We worden opgehaald met een busje om naar een waterval te gaan, waar je ook kunt zwemmen. Het is hier erg druk, omdat het niet alleen weekend is, maar veel mensen een lang weekend weg hebben geboekt, omdat het eergister een nationale feestdag was. Gelukkig is de waterval groot genoeg en is er genoeg ruimte voor iedereen om te zwemmen en van de rotsen te glijden. Een aantal jonge gasten voeren een hele show op en laten even zien hoe glad de rotsen zijn en surfen hier op blote voeten overheen, doen verschillende sprongen en trucs om vervolgens met flinke snelheid het water in te glijden. Wij spelen wat meer op safe en glijden gewoon op onze kont van de rotsen af, wat al hard genoeg gaat. Na al dat zwemmen en glijden hebben we honger gekregen en gelukkig wordt er in het restaurantje bij de waterval een uitgebreide lunch geserveerd.

Na de lunch gaan we verder naar een Cachaca brouwerij. Cachaca is de sterke drank die gebruikt wordt om dé cocktail van Brazilië te maken, Caipirinha. De geur in de brouwerij is soms wat overweldigend en aangezien de gids alleen Portugees spreekt kunnen we jullie nog steeds niet precies vertellen hoe dit drankje nu wordt gemaakt, maar we hebben er in ieder geval voldoende van kunnen proeven. Sommige varianten iets smakelijker dan de andere. In ieder geval is de pure Cachaca nogal sterk van smaak en blijft lekker lang in de keel branden, dus wij houden het toch maar op de cocktailvorm met genoeg suiker, ijs en limoen.

Na dit uitstapje gaan we weer terug de bus in om naar nog een andere waterval te gaan, waar wij besluiten om niet te gaan zwemmen tussen alle andere mensen, maar op eigen houtje op ontdekkingstocht te gaan. We beklimmen de waterval en lopen over de rotsen een stukje de rivier af, waar de natuur erg mooi is en er een stuk minder andere mensen zijn.

Op de terugweg komen we nog langs een delicatessenwinkeltje waar ze verschillende soorten kaas verkopen en zelfs stroopwafels hebben. De stroopwafels zijn hier echter belachelijk duur, de we weerstaan de verleiding en gaan toch maar voor de lokale kazen, die ook erg goed smaken ’s avonds bij het hostel met een toastje en een drankje.

22-11-2014

We besluiten in de ochtend om richting het historisch centrum te lopen waar Paraty om bekend staat. De witte huisjes met allerlei gekleurde kozijnen en deuren steken erg mooi af tegen de felle zon, al maakt deze het wel super heet om zo’n stuk te wandelen. Na een tijdje besluiten we dus maar te vluchten naar het ‘gewone’ centrum, waar wat meer winkeltjes en restaurantjes met airco zijn.

Echt ontkomen aan de hitte lukt niet goed en we lopen terug naar het hostel om wat aan het zwembad te relaxen. Goed en wel geïnstalleerd aan het zwembad komt de bewolking opzetten en nog geen uur later begint het heel hard te regenen en onweren… Daar gaat ons middagje aan het zwembad.

Na een tijdje wordt het weer wat droog en steken we de straat over naar een gezellig barretje op het strand waar we gelukkig net onder de luifel zitten als het weer wat begint te regenen. De eigenaar van deze tent blijkt jarig en we krijgen een heerlijk stuk taart en zingen natuurlijk gezellig mee voor de jarige. ’s Avonds blijft het weer onstuimig en dat is perfect weer om een potje te kaarten bij het hostel, wat uiteindelijk ook erg gezellig is.

23-11-2014

Vandaag vertrekken we met de bus naar Sao Sebastiao, welke er 3 uur over zou moeten doen, maar dankzij het drukke weekend staat er een mega file en doen we er maar liefst 8 uur (!!) over. Eenmaal aangekomen in Sao Sebastiao moeten we nog op zoek naar een bus die ons naar de eindbestemming voor vandaag brengt, Maresias. Uiteindelijk komen we hier om 10 uur ´s avonds aan en hebben we de hele dag alleen maar in de bus gezeten, maar zijn we toch redelijk moe en blij als we in bed liggen.

Zoals jullie kunnen lezen gaat alles super goed met ons en wij hopen dat het in Nederland ook allemaal goed gaat en dat jullie allemaal lief zijn geweest en wat leuks krijgen in jullie schoen. Sinterklaas zal ons dit jaar waarschijnlijk wel overslaan, maar dat vinden wij niet erg, want wij hebben alles wat ons hartje begeert.

Heel veel liefs van ons!

Niels & Wieke

Liesbeth

Wat een reis zeg en fijn dat jullie er zo van genieten.
De caipirinha is wel lekker hé vind ik ook.

Pietje Post

Wat een schitterende verhalen en foto's.
Blij dat jullie zo kunnen genieten en veel kunnen zien.
Ook goed van jullie om af en toe van het toeristische gebied af te gaan.

Joly

Mooi om te lezen, geniet er zo ook een beetje van, groetjes.

Rianne

Poeh poeh, we worden wel een beetje jaloers hoor! Wat een ervaringen en avontuur!
Blijf genieten! X

Nicol

Weer een te gek verhaal en foto's!! En super leuk dat we jullie weer even gezien en gesproken hebben!!
Blijf maar lekker genieten!

xx Nicol

Kim

Hoi Wieke en Niels,
Wederom een mooi verhaal! Leuk om de foto's erbij te zien. Ondanks dat ik af en toe lees dat het weer niet goed is. Zie ik op de foto's veel zon! En Wieke je bent misschien wel verbrand maar je ziet er ook al aardig bruin uit!!
Heel veel plezier nog!! Volgende week is het Sinterklaas. Ik hoop dat ik lief ben geweest en wat cadeautjes krijg!! Xx

Linda

Door jullie reisverhaal en de foto's erbij reis en geniet ik gevoelsmatig met jullie mee.... daarom bedankt voor het leuke en mooie verhaal!

Brigitte

Niels en Wieke,
Globetrotters,

Weer heerlijk genoten van het lezen over jullie avonturen. Kan me voorstellen dat jullie niets meer te wensen hebben. Telkens weer zien jullie het mooiste plekje op aarde. En die zijn er nogal wat.
Geniet van elkaar en alles om jullie heen. Blijf schrijven dan genieten wij met jullie mee!
Ben trouwens wel benieuwd naar de vissen met vleugels......... lionfish?
Dikke knuffel
Wil en Brigitte