nielsenwieke.reismee.nl

Maresias en Foz do Iguacu

Hallo!

Daar zijn we alweer! We hebben een aantal geweldige dagen achter de rug en willen deze graag met jullie delen, dus vandaar alweer een nieuw verslag.

24-11-2014

Het is vandaag best bewolkt en aangezien er in het dorpje waar we zitten weinig te beleven is behalve een aantal mooie stranden besluiten we in de ochtend om een surfles te nemen. De golven zijn hier behoorlijk hoog en redelijk heftig voor beginners, maar we wagen ons er toch maar aan. Na een korte uitleg op het strand gaan we al snel het water in en de instructeurs duwen ons op de golven, zodat we niet zelf hoeven te peddelen. Al meteen kunnen we op het bord staan en bij elke golf die we pakken gaat het beter en staan we steviger op ons bord, waardoor we helemaal naar het strand kunnen surfen. Een hele gave ervaring en dit smaakt zeker naar meer. Aangezien de instructeurs geen woord Engels kunnen besluiten we echter onze volgende surflessen, waarbij we hopelijk zelfstandig een golf kunnen gaan pakken uit te stellen tot Nieuw-Zeeland.

In de middag gaan we het dorpje in en doen we het rustig aan, want zo’n surfles is toch best vermoeiend. We gaan nog even op het strand zitten, want ondanks de bewolking is de temperatuur heerlijk en hier zien we hoe de meer ervaren surfers de golven pakken.

In de avond koken we een lekker maaltje voor onszelf en genieten van de avond bij het hostel.

25-11-2014

Omdat er in Maresias niet zoveel te beleven is besluiten we in de ochtend de bus te pakken naar Sao Sebastiao, om vanuit daar met de ferry naar het eiland Ilhabela te gaan. Eenmaal in Sao Sebastiao moeten we eerst pinnen en voordat we een automaat hebben gevonden die onze Nederlandse pas accepteert zijn we alweer een uur verder. Daarna gaan we nog even op zoek naar een nieuwe zwembroek voor Niels, want we dragen onze zwemkleding bijna dagelijks. Na een tijdje hebben we twee hele mooie zwembroeken voor een mooie prijs kunnen vinden en ondertussen hebben we alweer honger gekregen. Eerst dus maar op zoek naar iets te eten. Een echte leuke plek voor lunch vinden we niet, maar wel een gezellig koffiecafé, dus we besluiten dat een drankje met een lekkere brownie onze honger voorlopig ook wel genoeg stilt.

Voordat we eenmaal echt de ferry pakken is het al na de middag, dus veel van het eiland kunnen we niet meer zien. We gaan naar het historisch centrum van het eiland, waar we een gezellige lunchtent vinden, we lopen nog wat rond, bekijken nog wat winkeltjes en dan moeten we alweer terug richting de ferry om voor het donker terug te zijn.

26-11-2014

Vandaag hebben we een lange busreis voor de boeg. Eerst reizen we 4 uur van Maresias naar Sao Paulo. Daar hebben we een pauze van 2 uur, waarna we de nacht bus pakken van 15 uur richting Foz do Iguazu. Braziliaanse bussen zijn over het algemeen erg comfortabel, maar wij hebben helaas de pech dat onze nachtbus niet al te best is, dus dat betekent weinig tot geen slaap.

27-11-2014

Na een vermoeiende busrit komen we in de ochtend aan in ons hostel. Gelukkig zijn onze kamers al vroeg klaar en kunnen we bijna meteen in onze kamer die er super goed uit ziet. We pakken even een powernap van een uurtje, om daarna één van de dingen op onze bucket list af te kunnen strepen; de Iguacu watervallen! Dit zijn één van de grootste watervallen van de wereld, welke op de grens van Brazilië en Argentinië liggen, vlakbij het drielandenpunt met Paraguay. De waterval is niet zozeer indrukwekkend door de hoogte, maar vooral door de omvang.

Vandaag bezoeken we de Braziliaanse kant, wat bekend staat om het mooie en uitgestrekte uitzicht over deze watervallen. Eenmaal aangekomen bij het nationaal park blijkt dat het hier niet alleen om de watervallen gaat, maar dat het park ook een heel mooi subtropisch regenwoud heeft, waar we eerst een tour door maken, voordat we naar de watervallen gaan. De tour begint met een fietstocht van 9km richting een rivier, waarbij we heel veel mooie natuur en vlinders zien. Eenmaal bij de rivier aangekomen pakken we de boot en varen een we stuk de rivier op. Ineens maakt de bestuurder een scherpe bocht terug richting de kant waar we vandaan komen en stop vlakbij de waterkant. Daar zien we een kaaiman (kleine krokodil) rustig op een boomstam in het water zitten. Het was echt gaaf om dit beest te zien! Na een aantal foto’s vindt hij het wel mooi geweest en verdwijnt hij weer rustig het water in. Na weer een stuk varen stappen we over op een kajak om het laatste stuk van de rivier mee af te leggen. Heerlijk zo rustig peddelen op het water, in het zonnetje, met prachtige natuur om je heen.

De tour was leuk geweest, maar nu is het tijd voor het echte werk… de watervallen! Het is eigenlijk niet te beschrijven wat we hebben gezien en gevoeld vandaag en zelfs de foto’s en filmpjes zeggen niet genoeg, maar toch gaan we het proberen… Eenmaal bij het wandelpad aangekomen, welke ons naar de watervallen zal leiden, horen we het water al in de verte vallen. Bij het horen van dit geluid is er niets meer te merken van de weinig uren slaap en barsten we allebei van de energie. Met een stevig tempo lopen we richting het geluid en dan ineens zien we ze daar op een afstand. We zijn allebei compleet onder de indruk en hebben echt een euforisch gevoel. We lopen het pad verder af en komen steeds wat dichter bij de watervallen en krijgen elke keer een nieuwe invalshoek op al het vallende water. Als we bij de grootste waterval aankomen lopen we een pad op, welke voor de waterval door loopt. Hier worden we echt zeiknat van al het op spetterende water, maar wat een geweldig gave ervaring is het om hier te mogen staan tussen al dit water geweld. Het water wat als een nevel over ons heen komt, het geluid van het vallende water en het uitzicht op de waterval met een prachtige regenboog er omheen is de mooiste ervaring die we ooit hebben gehad! Vandaag is een dag die we nooit meer zullen vergeten en we voelen ons compleet gelukkig dat we dit mee hebben mogen maken.

28-11-2014

Na de geweldige dag van gisteren, mogen we vandaag opnieuw naar de watervallen. Dit keer gaan we naar de Argentijnse kant, waarbij we ook naar het drielandenpunt gaan. Er moet gezegd worden dat dit drielandenpunt iets indrukwekkender is dan degene in Vaals, maar het is eigenlijk gewoon een rivier met een tweesprong, welke de landen Paraguay, Argentinië en Brazilië van elkaar scheidt. Leuk om gezien te hebben, maar na 10 minuten vinden we het wel mooi geweest en gaan we door naar het nationaal park in Argentinië. Dit park is een stuk kleiner dan degene in Brazilië, omdat het hier puur om de watervallen draait en niet om het regenwoud er omheen. Er zijn hier namelijk wel veel meer watervallen dan in Brazilië, de verhouding is 80% tegen 20%.

We maken een flinke wandeltocht langs verschillende, grote watervallen, welke stuk voor stuk geweldig mooi zijn. Het mooie aan de Argentijnse kant is dat je veel dichter bij de watervallen komt en echt langs de watervallen af kunt lopen, terwijl je aan de Braziliaanse kant dan weer meer een geweldig uitzicht hebt op de complete watervallen. Naast de watervallen zien we ook weer verschillende dieren, zoals grote hagedissen en een soort wasberen. Na een tijdje te hebben gelopen komen we aan bij het hoogtepunt van deze dag. We gaan met de boot naar de watervallen, waardoor je ze echt van heel dichtbij kunt zien, maar vooral kunt voelen. We gaan met de boot zelfs onder de watervallen varen, waardoor we echt compleet doorweekt raken, maar dat is het meer dan waard. Wat een geweldige ervaring is dit!

Na de boottocht gaan we even lunchen, om daarna nog de route te lopen, waarbij je de watervallen van bovenaf kunt bekijken. Ook vanaf hier heb je een prachtig uitzicht en kun je goed zien met hoeveel kracht dat water naar beneden keldert.

’s Avonds gaan we met drie Duitsers en een Franse uit het hostel uit eten bij een Churrasco restaurant. Dit is een typisch Braziliaans bbq-restaurant, waarbij ze grote stukken vlees aan een spies rijgen, om deze zo boven het vuur te bereiden. Ze komen dan met de verschillende stukken vlees, nog aan de spies, naar je tafel en dan kun je aangeven of je daar wat van wilt. Ze snijden het dan ter plekke af en leggen het op je bord en we kunnen je vertellen, dat smaakt prima! Er is ook een mogelijkheid om wat salade, aardappelgerechten, pasta en andere dingen te eten, maar op wat blaadjes sla na hebben wij eigenlijk alleen maar vlees gegeten :D. 's Avonds drinken we nog gezellig wat met z'n allen bij het hostel op onze laatste avond in Brazilië.

Na deze geweldige afsluiter in Foz do Iguacu is ons avontuur in Brazilië alweer ten einde gekomen. We hebben echt een fantastisch tijd gehad in dit mooie land met haar prachtige natuur, mooie steden en interessante cultuur. Ondanks dat we het jammer vinden om Brazilië achter ons te moeten laten hebben we ook ontzettend veel zin in het volgende hoofdstuk van onze reis: Argentinië! We zijn benieuwd wat dit land ons allemaal te bieden heeft, maar daar zullen we snel genoeg achter komen.

Veel liefs!

Niels en Wieke

Pietje post

Wat een geweldige belevenissen weer, daar valt een familiedag in het niet. Blijven genieten. X pap

Ineke

Leuk leuk leuk!!! En die watervallen wat gaaf!!

Kim

Alweer een leuk verhaal. Heel veel plezier in Argentinië. Xxx

Tante Carla ( van Wieke)

Wauwwww wat een mooie verhalen en foto's. Zit met kippevel en een big smile te lezen.
Ga zo door zou ik zeggen.

Joris

Wat een gave foto's van de watervallen. Doet mij terugdenken aan de Niagara Falls op de grens tussen Canada en USA. Wij herbeleven onze wereldreis weer een beetje door jullie verhalen en foto's ;)
Deze waterval lijkt alleen veel robuuster, erg gaaf!

Veel plezier in Argentinië!!!

Liefs van ons uit het inmiddels vrij koude Oosterhout
Kus Joris, Michelle en Fleur

Ome Ron

Hi Wieke en Niels,

Geweldige foto's en wederom een heel mooi verhaal!
Het is hier koud, dus deze foto's verwarmen ons weer even ;-)
Nog een goeie reis naar Argentinië en als je onze Max toevallig tegenkomt doe ze maar de groeten.

Groetjes,

Ron

Brigitte

Niels en Wieke,
Hartelijk dank voor het delen van jullie geluk. Ik kan me jullie gevoel heel goed voorstellen en proef zo een beetje met jullie mee.
Geweldig te lezen dat jullie zo genieten. Ik zou zeggen: niets aan doen en gewoon zo doorgaan!

Kusss
Brigitte

Ger-Anne

Wat een verschil met enige vorst hier en een hoofdgebouw waar je om komt van de kou

Loes & Robin

Exit Brazilie alweer...Wat een gave belevenissen! Veel plezier met jullie nieuwe ervaringen in Argentinie. Wij blijven jullie enthousiaste verhalen volgen.

Kim

Weer een leuk avontuur. Zelfs onderwater is het daar mooi. Weer mooie en leuke foto's. Geniet er nog van!! Xx