nielsenwieke.reismee.nl

Buenos Aires en Mar del Plata

Buenos Dias!

Brazilië hebben we met pijn in ons hart achter gelaten, maar we zijn ondertussen alweer ruim een week in Argentinië en hebben het hier ook geweldig naar onze zin! Uiteraard willen we ook hier onze herinneringen weer vastleggen, dus bij deze het verslag van onze ervaringen in Buenos Aires en Mar del Plata.

29-11-2014

Na een ochtend aan het zwembad, moeten we om 12 uur alweer uitchecken en vertrekken we in de middag met de bus richting het vliegveld van Argentinië. Na de verplichte stops aan de grenzen, twee verschillende bussen en uiteindelijk nog een taxi komen we toch nog netjes op tijd aan bij het vliegveld. Eenmaal in het vliegtuig richting Buenos Aires moeten we na een uur onze riemen alweer vastdoen, wat raar is, want het kan niet zo zijn dat we al gaan landen. Het begint wel wat bewolkt te worden, maar na 10 minuten is het ons heel duidelijk waarom we de riemen aan moesten doen. We zijn in een onweer terecht gekomen en we hebben allebei nog nooit zo’n erge turbulentie mee gemaakt en aan wat gilletjes van andere passagiers te horen zijn wij niet de enige die hier nogal van onder de indruk zijn. Sommige mensen zijn echt bang, maar wij hebben meer last van onze magen die na een half uur flink geschommel beginnen te protesteren. We hebben dan ook maar even dankbaar gebruik gemaakt van de witte zakjes die in de stoelen voor ons zitten.

We zijn ontzettend blij als we eenmaal geland zijn. We hadden van tevoren al iemand geregeld die ons op komt halen, maar die blijkt op het verkeerde vliegveld te staan. Na drie kwartier wachten is hij er en zijn wij ondertussen redelijk bekomen van de vlucht.

Ons hostel ligt midden in het historisch centrum van Buenos Aires en is een heel mooi, oud en authentiek gebouw, met idem lift. Wij zitten op de bovenste verdieping (6e etage), dus de grote wenteltrap pakken met de backpack op onze rug is de minst aantrekkelijke optie. Dat wordt dus toch maar die oude lift pakken, wat vooral voor Wieke met een kleine claustrofobie best spannend is. Nadat we ons even geïnstalleerd hebben in het hostel en wat Argentijnse Peso’s geregeld hebben gaan we nog even wat eten. Het is ondertussen 12 uur ’s nacht, maar het is tot onze verbazing nog echt druk in het restaurant. Nu blijkt dat de restaurants hier pas om 10 uur ’s avonds open gaan en tot 1 a 2 uur ’s nachts open zijn. Dat is toch even wat anders dan om half 6 het eten op tafel hebben staan…

30-11-2014

Als we wakker worden is het weer niet heel veel veranderd ten opzichte van gisteren en regent het nog steeds behoorlijk. Gelukkig wordt de regen na het ontbijt snel minder, zodat we toch gewoon naar de wijk San Telmo kunnen, zoals we gepland hadden. Dit is een mooie, authentieke wijk waar het elke zondag markt is. We lopen richting deze wijk en komen er dan al snel achter dat onze kledingkeuze toch meer op het Braziliaanse weer afgestemd is en niet zozeer op de kou en regen van deze Argentijnse stad. Wieke had van tevoren al bedacht om een lange broek aan te trekken (voor het eerst sinds een maand!), maar Niels loopt nog steeds stug in zijn korte broekje en t-shirt. We hebben dan ook meteen een doel voor ogen als we bij de markt aankomen, op zoek naar een trui! Voor Wieke zijn we snel geslaagd en de verkoopster moet wel lachen wanneer ze vraagt of ze hem meteen aan mag houden. Voor Niels is het echter wat lastiger een fatsoenlijke trui te vinden, maar gelukkig is hij niet zo’n koukleum, dus hij houdt het toch maar gewoon bij zijn shirtje.

Na een rondje over de markt gaan we een cafeetje in voor een lunch en in vergelijking met Brazilië is het Argentijnse eten echt geweldig! In Brazilië had je niet heel veel keus en hebben we niet één keer écht lekker gegeten. Onze eerste lunch in Buenos Aires is meteen een stuk beter en we genieten dan ook volop van onze lekkere broodjes. Tijdens onze lunch is het weer gaan regenen en besluiten we daarom maar het museum voor moderne kunst in te vluchten. Hier komen we er achter dat moderne kunst niet echt aan ons besteed is en hoewel we sommige stukken best mooi en interessant vinden worden we van het overgrote deel nogal melig en lacherig.

Daarom toch maar weer op pad naar de mooie oude architectuur die Buenos Aires rijk is, dat kan ons wat meer boeien. We gaan naar Plaza del Mayo, waar het zogenaamde pink house staat. Dit is het regeringsgebouw waar we ook even naar binnen gaan, maar aangezien we nog melig zijn van ons vorige culturele uitstapje doen alle beelden en schilderijen van oude regeringsmensen ons niet veel goed.

In de avond gaan we onze eerste Argentijnse steak eten is een restaurant wat ons is aanbevolen. Als we in het restaurant aankomen blijkt het een redelijk chique tent te zijn en voor Argentijnse begrippen ook best prijzig. Omdat we het niet vinden kunnen om zomaar zo chique te dineren, besluiten we dat we iets moeten vieren. Dan komen we erachter dat we elkaar dit weekend twee jaar geleden hebben leren kennen, dus dat komt toevallig heel mooi uit! We genieten daardoor extra van de enorm grote en super lekkere biefstuk en drinken er, zoals het hoort in Argentinië, een heerlijke fles rode wijn bij.

1-12-2014

Nadat we gisteren op eigen houtje een klein gedeelte van de stad hebben verkend vinden we het nu tijd om wat meer van de achtergrond van de stad te leren kennen en nog wat nieuwe plekken te ontdekken. Wij besluiten daarom om een fietstour te doen. Met een groep mensen en twee jonge gasten als tourgidsen gaan we op pad. Iedereen moet een fietshelm op, behalve wij, omdat we uit Nederland komen :D. In een rij netjes achter elkaar fietsen we de stad door en via de wijk San Telmo komen we in de wijk La Boca aan. Dit is de oudste wijk van Buenos Aires met allemaal straatjes met gekleurde huisjes, waar er nog steeds op straat de tango wordt gedanst. Erg mooi om te zien en we drinken hier een kopje koffie, al zouden we hier graag nog wat langer blijven. Helaas is het naast de oudste wijk ook de armste en daardoor de meest onveilige wijk van Buenos Aires, dus is het geen optie om hier zelf op eigen houtje nog eens naartoe te gaan. Jammer, want naar onze mening straalt het weinig onveiligheid uit, maar vooral veel ambiance, passie en vrolijkheid. Maar we zullen toch maar luisteren naar de locals, die het ons echt afraden om hier zelf naartoe te gaan.

In deze wijk ligt ook het beroemde Boca Junior Stadion, waar Diego Maradona in zijn jongere jaren ook nog heeft gespeeld. Onze tourgidsen zijn beide groot Boca fan en het is geweldig om te zien met hoeveel passie zij over dit stadion en hun club praten. De sfeer in dit stadion moet geweldig zijn, maar helaas kunnen wij de wedstrijd van komende zondag niet halen, want dan staat onze volgende vlucht alweer gepland.

Na deze mooie wijk volgen we onze weg naar de nieuwste en rijkste wijk van Buenos Aires. Dit levert veel contrast op, want beide wijken liggen aan het water, hebben een haven en liggen vlak naast elkaar, maar toch is het een wereld van verschil qua mensen, gebouwen en sfeer. Vervolgens fietsen we door naar het plein Plaza de Mayo, waar we gisteren ook al zijn geweest. Nu horen we echter veel meer over de geschiedenis van dit plein en over de revoluties die hier plaats hebben gevonden. Tijdens de laatste en meest verschrikkelijke militaire dictatuur verdwenen er ongeveer 30.000 mensen. Deze mensen zijn gekidnapt en nooit meer terug gevonden. Op het Meiplein (Plaza de Mayo) was het in deze tijd verboden om in groepjes van meer dan 3 mensen met elkaar te praten. Omdat een groep moeders van de verdwenen kinderen opheldering wilden zijn ze zwijgend over het plein gaan lopen. Ze kregen echter geen antwoorden. De week erna kwamen ze weer terug en de week daarna weer en dit doen ze voortaan elke donderdag, al bijna 30 jaar lang. Deze demonstrerende vrouwen worden nu de dwaze moeders van het Meiplein genoemd.

Op dit plein worden vaker demonstraties gehouden, omdat hier het regeringsgebouw staat. Sowieso wordt er in Buenos Aires heel veel gedemonstreerd, bijna elke dag zelfs. Best irritant als je met de auto ergens heen moet, want je weet maar nooit of een of andere demonstratie door de straten je misschien een flinke vertraging oplevert.

Op de terugweg komen we nog langs een belangrijk gebouw waar Eva Peron (Evita) geëerd wordt. Vooral voor de arbeidersklasse heeft zij heel veel betekend en bij hen was zij erg geliefd. De rest van deze geschiedenisles zal ik jullie onthouden, kijk maar op Wikipedia als je meer wilt weten ;). Wij vonden het in ieder geval erg interessant om wat meer van de geschiedenis van de stad Buenos Aires en het land Argentinië in het algemeen te weten te komen. De fietstocht was sowieso een groot succes, want ondanks alle serieuze achtergronden die we te weten zijn gekomen over deze stad, hebben onze gidsen vooral heel veel lol in wat ze doen en werden er flink wat grappen gemaakt tussendoor. Op aanraden van zowel hen als van het hostel gaan we ’s Avonds nog even naar een drumshow, wat flink de pan uit swingt en een hele gave show is.

2-12-2014

Vandaag is het tijd om eens flink te shoppen! Aangezien we volgende week richting Patagonië vertrekken waar we verschillende trektochten gaan maken en het flink kan regenen en ook best koud kan zijn moeten we op zoek naar waterdichte hikeschoenen. Daarnaast heeft Niels maar één lange broek bij, wat misschien ook niet genoeg is. Daarnaast gaan we vanavond naar een tangoshow en vindt Wieke dat ze wel een mooi jurkje mag kopen daarvoor, want eigenlijk heeft ze alleen maar praktische kleding bij en veel te weinig leuke uitgaanskleding. Al snel vinden we het belangrijkste wat we nodig hebben: het jurkje voor Wieke :D. Maar later in de middag vinden we gelukkig ook de rest van de spullen die we nodig hebben en kunnen we spreken van een geslaagde shopmiddag.

Later op de dag gaan we samen met een Australisch stel dat ook op onze kamer slaapt naar de tangoshow. Voordat we naar de show gaan kijken mogen we eerst zelf wat tangopasjes leren. Niels had hier vooraf niet zo heel veel zin in, maar vind het stiekem toch best leuk en Wieke is helemaal in haar element. Nadat we zelf over de dansvloer zijn gevlogen en onze beste moves hebben laten zien zullen we eens kijken of die Argentijnen ons een beetje kunnen evenaren. Nou… dat kunnen ze wel hoor! Sow, wat kunnen die mensen dansen zeg en wat is het een mooie en indrukwekkende show. Het bijbehorende eten is helaas iets minder, maar gelukkig zit er een onbeperkt wijn en bier arrangement bij en dat smaakt prima.

Terug bij het hostel gaan we nog even naar het dakterras met een aantal andere mensen van het hostel en drinken we daar nog een drankje en laten we nog even zien wat we allemaal geleerd hebben tijdens de tangoles. Met redelijk wat rode wijn en biertjes achter de kiezen gaan die moves extra soepel natuurlijk…

3-12-2014

Pfff, de volgende dag voelde vooral Wieke zich iets minder soepel. Voor iemand die voor Argentinië nooit echte rode wijn drinkt ging het gisteren er best goed in en dat is nu wel te voelen. Auw, katertje! Daarom heeft ze maar even uitgeslapen en is daarna in een slakkengangetje opgestaan. In de middag gaan we nog wat meer van het noorden van de stad verkennen, want daar hebben we nog niets van gezien. Eén van de dingen die het meest indruk op ons maakt is de begraafplaats waar alle belangrijke (vooral regeringsmensen) begraven liggen. Je kunt het bijna geen graven noemen, want het zijn meer complete huizen en monumenten waar deze mensen onder of in liggen en het is redelijk bizar om dit te zien. Je hebt bijna een navigatiesysteem nodig om bij het juiste graf uit te komen en we hebben er dan ook moeite mee om uit dit doolhof van graven terug naar de uitgang te komen.

Hierna gaan we even in het park liggen, want het is behoorlijk warm en Wieke is nog steeds herstellende. Na een kleine rustpauze gaan we door naar nog een aantal must see’s van Buenos Aires, maar na het zoveelste monument of kunstwerk hebben we het eerlijk gezegd onderhand wel gezien en pakken we de taxi naar de wijk Palermo. Dit moet een gezellig wijk zijn met leuke winkeltjes, barretjes en restaurantjes. Het is inderdaad best een gezellige wijk, maar we hebben al genoeg gewinkeld, dus blijft er niet veel meer over dan lekker op een terrasje te zitten. ’s Avonds gaan we hier ook sushi eten waar we ons al heel de dag op hebben verheugd, maar het restaurant en vooral de sushi valt ontzettend tegen helaas. De Argentijnen zijn duidelijk beter in het bereiden van vlees.

4-12-2014

Om 11uur pakken we de bus richting Mar del Plata, wat een badplaats is, ongeveer 5 uur ten zuiden van Buenos Aires. De bus heeft een uur vertraging, maar eenmaal in de bus hebben we het prima, want de bussen hier zijn erg comfortabel, dus doen we nog een lekker dutje. Vroeg in de avond komen we aan bij ons hostel en gaan we boodschappen doen om maar weer eens een keer zelf te koken. Er staat risotto op het menu en hij smaakt heerlijk! We kletsen nog wat met de andere mensen in het hostel en dan is het alweer snel laat.

5-12-2014

In de ochtend gaan we naar het strand en daar besluiten we een surfles te nemen. In vergelijking met de vorige keer in Brazilië krijgen we dit keer een stuk betere uitleg en leren we wat meer theorie. De golven zijn echter een stuk lastiger en aangezien we nu ook zelf moeten peddelen voordat we een golf pakken is het veel moeilijker om op het bord te kunnen staan. Het lukt ons uiteindelijk beide een keer of twee en we zijn niet geheel ontevreden. We vinden het sowieso erg leuk om te doen en besluiten morgen weer een les te pakken.

De rest van de middag liggen we een beetje op het strand te chillen. Echt lekker ligt het niet, want je kunt alleen op het natte gedeelte van het strand liggen, omdat het losse zand gloeiend heet is en je hier niet eens fatsoenlijk op kunt lopen. Je ziet ook iedereen over dit gedeelte rennen, omdat anders je voeten echt verbranden. Het wordt al snel erg druk op het strand en het grappige is dat veel mensen hier niet op het strand liggen of zitten, maar gewoon in groepjes op het strand staan. Best een vreemd gezicht vinden wij.

Na een tijdje hebben we het dan ook wel gezien op het strand en besluiten we richting de haven te lopen. Het is echt snikheet en we klagen zelfs een beetje over de hitte. Dan bedenken we dat de helft van Nederland rond deze tijd gezellig binnen zit bij de open haard met pepernoten en cadeautjes en zijn we heel eventjes jaloers. Uiteindelijk komen we aan bij de haven en zitten we lekker met onze rug in de zon te kijken naar een aantal zeeleeuwen in het water en op de kant en is onze jaloezie alweer verdwenen… Wat een mooie schattige reuzen zijn het en we blijven echt een hele tijd vermaakt naar ze kijken. Op een gegeven moment springt er zelfs één grote zeeleeuw recht voor onze neus de kant op, wat super gaaf is om te zien. Hij blijft hier lekker op de kant zitten en geniet ook zichtbaar van het laatste uurtje zon van de dag.

In de avond gaan we nog even uit eten en naar het casino, maar zodra we 100 peso (nog geen 10 euro) vergokt hebben vindt Wieke het al niet meer leuk. Gokken is echt niks voor haar, dus kijken we nog even hoe andere mensen hun geld verbrassen en gaan we op weg naar het hostel. Onderweg eten we nog een ijsje en dan is het wel weer mooi geweest voor vandaag.

6-12-2014

De tweede surfles staat op de planning vandaag, dus we gaan op tijd weer naar het strand. We leren dit keer om ook bochten te nemen en de eerste golf die Wieke pakt lukt het haar meteen om op te staan en inderdaad een bocht te maken! Super gaaf! Helaas lijkt het kruid meteen verschoten, want daarna lukt het niet eens meer om fatsoenlijk op het bord te staan. Gelukkig kunnen we na anderhalf uur weer zeggen dat we beide een paar keer op het bord gestaan hebben en voor ons gevoel al weer iets meer controle hebben en het surfen steeds leuker vinden.

’s Middags besluiten we op één van de privéstranden te gaan liggen, omdat je dan ook een stoel en parasol hebt, wat toch wat fijner zit dan op het harde zand in de brandende zon. Je moet wel betalen voor zo’n plek, dus we wachten rustig af tot er iemand naar ons toe komt bij wie we af kunnen rekenen. Na bijna 3 uur hebben we het hier wel gezien en is er nog steeds niemand naar ons toe gekomen, dus hebben we een gratis middagje privéstrand gehad (inclusief zwembad) :D.

We houden het verder rustig ’s avonds, want we mogen de volgende ochtend al om 5 uur opstaan voor de volgende reisdag richting Bariloche.

7-12-2014

Na een hele vroege wekker is onze taxi netjes op tijd om ons naar het busstation te brengen. Hier vertrekt onze bus richting Buenos Aires ook weer keurig op tijd en kunnen we gelukkig nog lekker verder slapen in de mega comfortabele stoelen die bijna helemaal plat kunnen, heerlijk! Als we eenmaal op het vliegveld in Buenos Aires al bijna richting de gate willen gaan zien we ineens op de borden dat onze vlucht geannuleerd is… :S Het ging ook allemaal iets te soepel vandaag. We moeten dus 3 uur langer wachten op de volgende vlucht, maar hebben daardoor wel de tijd om dit verslag te typen.

Ondertussen zijn we veilig geland in Bariloche na een prima vlucht en hebben we een hele positieve eerste indruk van Patagonië. De komende dagen zullen we steeds zuidelijker gaan en heel veel van de natuur gaan zien hier. Het beloofd een heel mooi deel van onze reis te worden als we de verhalen en foto's van andere reizigers mogen geloven, dus we hebben er heel veel zin in!

Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne Sinterklaas gehad en kan nu met een gerust hart weer de kerstversiering van zolder gehaald worden. Hier is de kerstsfeer nog steeds ver te zoeken met de nog steeds lekkere temperaturen hier. Maar wellicht als we wat zuidelijker gaan en het wat kouder wordt dat ook wij een beetje het kerstgevoel zullen krijgen.

Veel liefs en een dikke kus van ons!

Niels en Wieke

Pien

Hee!

Het wordt een beetje een standaard reactie, maar wat super gaaf weer wat jullie allemaal meemaken! Ik hoorde van ons pap dat jullie gisteren geskypet hadden, jammer dat ik er niet was.. Maar bij deze dus de groetjes terug. Hier gaat nog steeds alles prima, vorige week tussenevaluatie gehad en ze waren heel positief!:) Laat maar weten als jullie weer een keer wifi hebben dan skypen we snel weer!

Dikke kus Pien

Pietje Post

Hallo samen,

Weer veel meegemaakt en veel gezien, jullie kunnen het ook leuk verwoorden. Om onze jaloezie een beetje te temperen gaat er ook wel eens niet helemaal goed.
Blijf lekker genieten en toch ook foto's maken, al is het maar voor je eigen om straks terug te kijken.

Kus en knuffel Pap

Ineke

Heee spannend weer allemaal hoor! Dat vliegtuig iehhh haha. Wel echt weeeer heel leuk om te lezen allemaal! Die maar weer sushi eten hier in Nederland! Ben benieuwd naar de trektochten! Nou veel plezier he!!! X

Dorien

Wat een leuk verhaal! En zo herkenbaar. Fietsen door buenos aires, tango dansen en rode wijn drinken....geniet ervan!
Nu lekker chocolade eten en wandelen.
Veel plezier de komende tijd.
Liefs do

JosJet

Oh fantastisch!
Wat een heerlijke verhalen toch weer!
Geniet maar lekker van al dat prachtigs.
Hopelijk lukt het ons om op bv 1 januari ff te skypen ofzo.
Kijken we nu al naar uit!
Liefs XXX

Nicol

Wat te gek weer! Jullie genieten volop lees ik wel! Blijf dat vooral volhouden en houd ons op de hoogte :D

Groetjes Nicol xx

Kim

Weer een heel verhaal!! Wel weer leuk om te lezen. Jullie maken echt veel meer mee dan ik hier... Haha :)
Geniet er nog van. Zondag hebben we surprise avond zonder je.. :(
Maar dat komt volgend jaar weer goed.
XXX

Floortje

Gaaf Wieke en Niels!! Wat een verhalen toch iedere keer en wat maken jullie veel mee! Goed dat je t zo typt anders kun je t nooit allemaal onthouden! Met dat vliegtuigje lijkt me ook best eng! ???? Maarja moet alles een keertje maken he! Je zag er goed uit in je tangojurkje, en je moves willen we hier in Nederland nog wel een xtje zien!! Heel veel plezier nog! En zullen zondag ff op je proosten! Xxx

jan en leny

Hallo Niels en Wieke,

Eindelijk tijd om keertje op jullie reisverslag te kijken. Hele leuke ervaringen al opgedaan zo te lezen. Wens jullie fijne Kerst en Nieuwjaar en hopelijk horen we voor die tijd nog iets van jullie. Heel veel plezier xxx