nielsenwieke.reismee.nl

Torres del Paine

Hoi trouwe lezers,

Omdat het toch nog een beetje kerst is trakteren we jullie op alweer een verhaal. We zaten zo lekker in de flow met alles uploaden dat we deze er maar meteen achteraan plakken. Ons avontuur in Torres del Paine, wat echt geweldig was! Ontzettend mooie natuur en vooral de veelzijdigheid was enorm, we hebben er echt van genoten, ondanks dat het soms best pittig was.

17-12

In de middag vertrekken we met de bus naar Torres del Paine. Op de weg naar dit park zien we onder meer struisvogels, lamas, schapen en ook weer verschillende mooie vogels, waaronder een paar roofvogels. In de avond komen we aan bij de eerste camping en komen we er achter dat we in een super klein tentje mogen slapen vannacht. Er passen precies twee super dunne matjes in en er is nog een heel klein beetje plek voor onze backpack. Knus is het zeker en dat is maar goed ook, want het waait hier flink en het is behoorlijk koud. Na een potje kaarten in de refugio besluiten we ons er toch maar aan te wagen en gaan we naar bed. Het volgende wordt ons al snel duidelijk: weinig matras + veel regen + veel wind = heel weinig slaap.

18-12

Vandaag begint het avontuur dan echt en gaan we beginnen aan onze eerste wandeldag. Voordat we echt de bergen in gaan zien we al een vos achter een haas aan rennen, dus dat begint al erg leuk. We beginnen met een stijle klim de berg op en de toon is meteen gezet. Na 2 uur flink ploeteren komen we bij de camping aan waar we onze tweede nacht zullen slapen. Hier kunnen we de grote backpack achter laten, zodat we de rest van de tocht alleen met de klein rugzak hoeven te lopen. Na een kleine pauze lopen we verder omhoog en gelukkig zijn de meeste stukken minder stijl als het eerste deel en de tocht is erg mooi. Af en toe hebben we wel wat regen en wat verder omhoog wordt dit al snel sneeuw. Na nog eens twee uur lopen komen we bij het stijlste stuk omhoog, naar de top voor het mooiste uitzicht. Na nog eens ruim een uur lopen om slechts 800 meter af te leggen (je kunt je voorstellen hoe stijl dit stuk dus was!) komen we bij het eindpunt aan. Helaas is het mooie uitzicht ons niet echt gegund, want door het slechte weer en de mist zien we wel wat van het helderblauwe meer, maar zijn de drie pieken van de berg die hier bovenuit steken bedekt door een dikke laag mist. Daarnaast is het hier boven echt super koud, dus even lekker rustig zitten en bijkomen van de zware tocht zit er ook niet in. Dan maar weer terug naar beneden en na een daling van ruim 2 uur komen we na een tocht van 13,5 km en 7 uur weer terug bij de camping.

Wanneer we hier lekker bij de open haard zitten bij te komen komt er een meisje naar Wieke toe die vraagt of ze uit Esbeek komt. Zo’n vraag verwacht je niet als je zover van huis weg bent. Na even kijken herkent Wieke haar gezicht ook wel en blijkt het Maartje Eshuis uit Diessen te zijn. Zij is hier samen met haar vriend Bjorn en al snel zitten we met z’n vieren gezellig te kletsen over hier en over thuis en blijkt dat zij precies dezelfde route gaan volgen als wij de komende dagen. Wanneer de refugio dicht gaat zijn worden we gedwongen naar onze tent te gaan, wat we met best wat tegenzin doen, aangezien het behoorlijk hard is gaan sneeuwen. Het wordt dan ook een hele koude nacht met wederom niet al te veel slaap.

19-12

Wanneer we de rits van onze tent open doen kijken we uit op de bergen met daaronder een meertje en bomen er naast en alles, maar dan ook alles is wit. Best leuk wakker worden en een kleine troost voor de ijskoude nacht in ons tentje in de sneeuw. Gelukkig is de lucht ondertussen opgeklaard en schijnt het zonnetje lekker. Omdat we gisteren nog lang niet uitgekletst waren met Maartje en Bjorn en zij toch dezelfde tocht doen besluiten we vandaag samen op pad te gaan.

Na de pittige tocht van gisteren hebben we vandaag een relatief makkelijke tocht met niet al te stijle stukken. We lopen het overgrote deel langs een helderblauw meer en na 12 km lopen, waar we een kleine 6 uur over hebben gedaan, komen we al aan bij de volgende refugio met bijbehorende kampeerplek waar wij vannacht zullen slapen. Bjorn en Maartje moeten nog een uurtje door naar hun slaapplek, maar blijven nog even gezellig in onze refugio een potje kaarten en een drankje doen.

20-12

Vannacht hebben we best goed geslapen, wat niet raar is na 2 slapeloze nachten. Gelukkig maar, want vandaag staat de langste en zwaarste tocht op het programma. Na een hele mooie tocht van 2 uur komen we aan bij een camping waar we onze grote backpack neer kunnen zetten, zodat we hier niet de berg mee op hoeven. We lopen ruim een uur de berg op naar een punt waar we uit kunnen kijken op mooi besneeuwde bergtoppen met verschillende gletsjers. Je hoort het ijs af en toe kraken en we zien zelfs een stuk ijs/sneeuw afbreken. We kunnen nog ruim 1,5 uur verder omhoog hiken, maar aangezien het weer erg slecht is, dus het uitzicht niet heel veel zal zijn en Wieke haar knie al flink overbelast heeft de afgelopen dagen besluiten we om het niet te doen. We lopen terug naar de camping, halen onze grote backpack weer op en lopen verder richting onze laatste slaapplek. Er werd ons verteld dat dit maar twee uur lopen zou zijn, maar dit valt nog vies tegen. Zeker door de sterke wind, hagel, sneeuw en regen onderweg. Dit stuk van de tocht zijn we vooral heel druk met plassen en modder te ontwijken. Vandaag was echt een bizarre tocht waar we ongeveer alle natuurverschijnselen wel gehad hebben. We zagen mooi glooiende heuvels, bossen, strand, rotsachtige bergpartijen, watervallen, helderblauwe meren en gletsjers. Daarnaast hebben we ook alle vier de seizoenen meegemaakt vandaag, want naast alle verschillende neerslag en wind hebben we ook wel perioden met een lekker zonnetje gehad.

’s Middags in de Refugio kunnen we lekker bijkomen van deze tocht van ruim 16km, waar we 7 uur over hebben gedaan. Na twee uur opwarmen bij de open haard komen ook Maartje en Bjorn aan. Deze bikkels hebben wel de hele tocht omhoog gedaan, maar zij konden ons wel vertellen dat het uitzicht inderdaad niet al te best was door het weer, dus zijn we toch blij dat wij niet heel die tocht omhoog gedaan hebben. We eten gezellig nog wat samen en bespreken onze ervaringen van de dag. Na het eten gaan we nog even naar boven naar het cafeetje, drinken we gezellig een rode wijn en krijgen we nog wat live muziek ook. Gezelligheid!

21-12

Vandaag vertrekken we alweer voor de laatste tocht, welke vandaag richting de Grey-gletsjer gaat. Gelukkig is het vandaag heel de dag droog en schijnt af en toe zelfs het zonnetje. De eindbaas van vandaag is een heuvel bij een meer, vanuit waar je een mooie uitzicht hebt op de gletsjer. Het woord eindbaas is trouwens verzonnen door Bjorn en is hét punt van de dag waar je naartoe loopt en wat, als het goed is, al het zwoegen en afzien beloont. De mannen besluiten hier om nog wat verder te lopen om dichter bij de gletsjer te kunnen komen. Maartje en Wieke vinden het wel mooi geweest en blijven nog wat langer bij het meer om wat foto’s te maken en lopen dan rustig terug. Zodra zij de heuvel aflopen zien zij dat onderaan de heuvel een priester staat die bezig is met een mis. Dat is nog eens een gave omgeving om een mis te geven, niets ten nadelen van de Petruskerk hoor, maar toch… Jammer dat we er weinig van kunnen verstaan, dus na een tijdje te hebben gekeken en geluisterd gaan we toch maar verder. Niels en Bjorn zijn ondertussen bezig aan een behoorlijk zware klim en zijn het er al snel over eens dat het maar goed is dat de vrouwen dit niet hebben gedaan. Het uiteindelijke uitzicht is het ook niet echt waard geweest, maar gezellig was het wel. Zo hebben de meiden even lekker relaxed terug kunnen lopen en een heerlijk meiden onderonsje gehad, terwijl de mannen flink door hebben kunnen stappen met bijbehorende mannenpraat.

Na 5 dagen in de natuur en ver van de bewoonde wereld gaan we in de avond met de boot en bus terug naar Puerto Natales. Daar praten we nog gezellig na onder het genot van een heerlijke pizza en een lekker pilsje. Het was een geweldig mooi avontuur, waarbij we soms best even moesten bikkelen, maar vooral veel hebben gezien en genoten en geweldig mooie eindbazen hebben gehad.

We hopen dat jullie allemaal een hele fijne kerst hebben gehad en we wensen jullie een heel fijn uiteinde toe en een geweldig 2015!

Veel liefs!

Niels en Wieke

Pietje Post

Spannend en zwaar, maar wel de moeite waard en mooi omschreven. Weer een ervaring rijker. Gelukkig nu weer naar de bewoonde wereld en beter weer.
X Pap

Joris, Michelle en Fleur

Gefeliciteerd met je verjaardag Wieke! Het leest alsof jullie hele bijzondere tochten (en nachten) hebben gemaakt. Na jullie zien wij vandaag ook sneeuw. Sinds vannacht sneeuwt het en er ligt bij ons inmiddels al 10 cm ;)

Mien

Ondanks dat ik de verhalen ken en honderden foto's heb gekregen blijft het gewoon superleuk om alles nog eens rustig door te lezen. Wat een prachtig avontuur!

Dorien

Haha mooi om de verhalen te lezen en ik vind het vooral dapper dat jullie zijn gaan kamperen en helemaal met de weer extremen die jullie hebben meegemaakt. Maar goed daar had ik al voor gewaarschuwd en gelukkig maken de hikes en uitzichten alles goed. X

Ineke

Pfff dat was heeeeel veeeel lopen ???? wel lekker hoor! Nu ff relaxen of tjop tjop weer door? Heel leuk om te lezen en te zien hoe tof jullie het hebben. Ga maar lekker door met genieten ????

Leny en Jan

Wat een geweldige ervaringen, leuk om bekende tegen te komen, apart hoor! Ook voor jullie fijne jaarwisseling en geniet zo verder, zou ik zeggen!

Lobke

Ah te gek hoor! Leuk om jullie avonturen te lezen! Geniet ervan met z'n 2tjes!