nielsenwieke.reismee.nl

Santiago en Valparaiso

Hallo vriendjes en vriendinnetjes,

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar hier komt dan weer een nieuw verhaaltje. Voor ons is het al niet meer zo nieuw, want het is alweer een maand geleden dat dit allemaal gebeurt is, maar we hadden niet eerder de mogelijkheid om iets op de site te zetten. Er staan ook weer wat nieuwe foto's op. Heel veel kijk- en leesplezier!

22-12

Na een heerlijke nacht in een bed met een echt matras en kussen (luxe!!) pakken we de bus naar Punta Arenas. We komen hier laat in de middag aan en aangezien onze vlucht heel vroeg de volgende ochtend gaat vinden we het niet de moeite om op zoek te gaan naar een hostel. We besluiten dus maar om wat te eten op het vliegveld en hier de nacht door te brengen, wachtend tot het tijd is om onze vlucht te pakken.

23-12

Eenmaal aangekomen in ons hostel in Santiago zijn we heel blij dat we eindelijk onze was weer kunnen doen. Dat was echt nodig! Gelukkig hebben we hier onze warme kleding niet meer nodig en kunnen we weer lekker in korte broek en slippertjes op pad. Omdat we nog niet genoeg gelopen hebben afgelopen dagen gaan we vandaag een walking tour doen in de stad. Niet perse omdat we zo graag lopen, maar meer omdat deze tour gratis is :D. Daarnaast is het een leuke manier om andere reizigers te leren kennen, veel van de stad te zien en over de stad te leren. Na deze inspanning in de brandende zon en 32 graden vinden we het tijd om onszelf eens goed te verwennen en gaan we lekker sushi eten, mjam mjam!!

24-12

Vandaag vertrekken we richting Valparaiso. Een gezellig stadje aan de kust van Chili met veel karakter, gekleurde straten, heel veel street art en veel steile heuvels en trappen. Erg fijn als je Torres del Paine nog steeds in je benen voelt… Normaal is het ook een heel levendig stadje, maar aangezien het vandaag voor veel Chilenen al kerst is ligt het stadje er redelijk stil en verlaten bij. Nadat we een beetje rond hebben gelopen gaan we dus maar een beetje chillen in ons hostel.

Voor ons kerstdiner gaan we naar een gezellig Belgisch restaurantje met een mooi uitzicht en eten we lekker garnalen en rijst met stoofvlees. Net niet zo lekker als het kerstdiner thuis en zeker niet zo gezellig zonder familie en vrienden, maar je moet iets als je zover van huis bent.

25-12

Ongeveer alles is dicht vandaag dankzij de kerst en er is bijna niets te doen in Valparaiso. Kerst is echt niet leuk als je op reis bent… Gelukkig gaat de gratig walking tour wel door, dus gaan we dit maar doen, aangezien dat in Santiago ook goed was bevallen. We hebben een hele leuke gids en ook een gezellige groep met allemaal andere reizigers die hun kerst ver van huis vieren. Naast deze gezellige groep mensen hebben we ook nog een groep van ongeveer 10 honden die ons deze hele tour volgen. In zowel Santiago als Valparaiso zijn er heel veel straathonden en in Santiago waren deze erg goed verzorgd en tam. Hier in Valparaiso zijn ze jammer genoeg wat agressiever en net op het moment dat onze gids uitlegt dat we ze moeten negeren, zodat ze dan niets zullen doen wordt een man die voorbij loopt aangevallen door drie van deze honden. Best eng om te zien en niet echt een fijn gevoel dat die honden daarna continue om ons heen blijven lopen. Gelukkig hielpen twee mensen deze man snel en was hij niet heel erg gewond, maar de schrik zat er bij iedereen wel goed in.

Gelukkig gebeurt er de rest van de tour niets meer met de honden, behalve dat ze af en toe flink met elkaar gaan vechten en als een stel gekken achter verschillende auto’s aan rennen, maar dat is vooral heel grappig. De tour zelf is erg leuk en we zien veel leuke en mooie dingen van de stad.

Na de tour gaan we nog verder de stad verkennen met een paar Aussies en Duitsers en blijven de honden bij ons tot we ergens naar binnen gaan om te lunchen. Na de lunch gaan we nog met z’n allen naar het strand, waar we ook nog een mooie zonsondergang mee pikken. Het was leuk om met deze gezellige groep mensen kerst door te brengen, al is het natuurlijk niet zoals thuis en is het kerstgevoel ver te zoeken. Kerst blijft toch een dag voor familie en ondanks dat we een te gekke reis maken missen we het vandaag toch wel een beetje om thuis te zijn bij vrienden en familie.

26-12

Zoals het een beetje hoort op 2e kerstdag hebben we vandaag een groot deel van de dag lekker op de bank van het hostel gehangen en tv gekeken. Daarnaast hebben we veel tijd besteed om ons reisverslag bij te werken, want hiermee lopen we gigantisch achter. In de avond gaan we lekker naar een biercafé om lekker te eten en verschillende biertjes te proeven.

27-12

Vandaag is Wieke jarig en dat betekent tijd voor taart en cadeaus! Niels heeft een gigantische verrassing voor mij, want ik krijg een helikoptervlucht over de gletsjers in Nieuw-Zeeland, wauw!! Super veel zin in! Verder krijg ik nog een heerlijke taart bij het ontbijt en hebben we met het thuisfront geskypt. Als lunch eten we sushi op het terras in het zonnetje, dus Ă©Ă©n en al verwennerij vandaag.

In de middag gaan we een kookworkshop doen. Samen met 5 meiden uit Nieuw-Zeeland vormen we de groep van vandaag en gaan we naar de markt om lekkere verse ingrediënten te halen. Eenmaal terug op de locatie beginnen we met een wijnproeverij van vier verschillende Chileense wijnen en kunnen we kijken welke het beste bij de gerechten passen die we gaan maken.

Wij ontfermen ons over de Pebre, een Chileense salsa die bij veel verschillende gerechten gebruikt wordt. Dit betekent tomaten, ui, pepertjes, koriander en knoflook heeeeeel klein snijden. Daarna nog wat olijfolie, limoensap en wat kruiden erbij en klaar. Daarna leren we nog om een empanada te maken, wat ook typisch Chileens is als tussendoortje of hoofdgerecht. De meiden hebben zich ontfermd over de Ceviche (een rauw visgerecht) en een stoofpotje. Daarna leren we nog de cocktail Pisco Sour te maken en mag Wieke aan de slag met de cocktailshaker omdat ze jarig is.

Als dit klaar is kunnen we aan tafel en proosten we eerst nog op de jarige voordat we kunnen gaan eten. We beginnen met de salsa in combinatie met brood en cornchips. Daarna krijgen we de Ceviche als voorgerecht. Als tussengerecht worden onze empanadas uit de oven gehaald en deze zijn ook goed gelukt. Als hoofdgerecht krijgen we het stoofpotje te eten om af te sluiten met fruit als toetje. Het was allemaal heerlijk, zeker in combinatie met de lekkere wijnen en de pisco sour. Als extra toetje krijgen we nog een taart omdat Wieke jarig is. Dat was nog een leuke verrassing op het eind van deze hele geslaagde verjaardag.

28-12

Vandaag mogen we alweer met het thuisfront skypen, deze keer omdat Mien jarig is. Het huis zit vol met ooms en tantes, dus dat is gezellig. Leuk om die ook weer even te zien. Hierna lopen richting de bus, met een tussenstop op de lokale markt om wat lekkers mee te nemen voor onderweg. De reis gaat terug naar Santiago , waar we vanavond onze vlucht pakken richting Auckland, Nieuw Zeeland. Terug aangekomen in Santiago, hebben we eerst nog tijd voor wat sightseeing. We gaan de heuvel San Cristobal op, vanuit waar we een goed nuitzicht hebben over de hele stad. Boven op deze heuvel staat ook een groot Maria beeld en een kapelletje waar we een kaarsje aansteken. Op de terug weg richting de stad pakken we nog een lekkere lunch, voordat we dan echt naar het vliegveld vertrekken. Ons Zuid-Amerikaanse avontuur zit er op. We hebben er ontzettend van genoten en kijken uit naar het volgende avontuur; Nieuw Zeeland, here we come!!!

Veel liefs van ons!

Pietje Post

Wederom weer een leuk verhaal en wij hebben jullie ook gemist met die speciale dagen. X Pap

Brigitte

Hey Globetrotters,
Wat bijzonder te lezen dat ook jullie kerst in het buitenland geen kerst vinden. Dat heb ik ook zo ervaren.
Lijkt leuk om dat ver weg te vieren maar dan mis je het kneuterige Holland toch echt wel even :-)
Wederom een heerlijk verhaal om te lezen. En wat een kado van Niels zeg. Wauw!!!!
Geniet!
Liefs