nielsenwieke.reismee.nl

Java en Gili eilanden

Hallo trouwe volgers,

Het is weer tijd voor een nieuwe update. Dit keer nemen we jullie mee naar Java en de Gili eilanden, waar we een ontzettend relaxte tijd hebben gehad. De foto's volgen nog, aangezien de wifi hier ontzettend traag is. We zijn nu in Kaapstad en morgen vertrekken we voor ons laatste avontuur door Zuid-Afrika, Namibië, Botswana, Zambia, Malawi, Tanzania en Kenia. Pas daar zullen we weer een keer op internet kunnen, dus jullie zullen nog even geduld moeten hebben voor het volgende verslag en alle foto's. Voor nu, veel leesplezier!

3-3

Na een prima vlucht komen we in de ochtend aan in ons guesthouse in Jogjakarta. We gaan eerst eens voor een ontbijt/lunch kijken in het straatje iets verderop vol met gezellige restaurantjes en eten daar wat. Aangezien het dan ineens super hard begint te regenen besluiten we maar een paar potjes te poolen hier en vermaken we ons prima totdat het droog genoeg is om terug te gaan naar het guesthouse. Hier chillen we wat, want dankzij de regen die niet helemaal op is gehouden is er weinig te doen. Gelukkig is er een gezellige sfeer op het guesthouse en is het dus prima om hier een beetje rond te hangen. In de avond gaan we samen met de eigenaars, een Belgisch meisje en Indonesische jongen, lekker sushi eten, jeuj!! Echt super lekkere sushi en ook erg leuk gezelschap, dus een prima avondje!

4-3

Om 3 uur in de ochtend gaat de wekker!!! We gaan vandaag namelijk naar Bodobudur, maar gaan eerst een berg op, vanuit waar je uitzicht hebt over deze beroemde tempel. Dit doen we zo abnormaal vroeg zodat we de zonsopkomst kunnen zien die hier spectaculair mooi kan zijn. Helaas is het vandaag nogal bewolkt en hoewel het uitzicht nog steeds prachtig is en het erg mooi is om alles langzaam op te zien lichten is het een stuk minder gaaf dan we hadden gehoopt.

Na deze kleine domper gaan we op weg naar de wereldberoemde tempel. Na Maleisië en Thailand hebben we toch al best wat tempels gezien en waren we zelfs een beetje ‘tempel-moe’ geworden, maar dit is toch wel echt een prachtig mooi exemplaar! Na deze boeddhistische tempel gaan we nog door naar een iets minder bekende hindoeïstische tempel, de Prambanan tempel. Ondanks dat deze minder bekend is, is hij toch nog steeds erg indrukwekkend en ook hier kijken we rustig rond. Het is behoorlijk warm geworden ondertussen, want uiteraard is nú de zon wel ineens gaan schijnen…

Na een lekkere lunch worden we afgezet op het vliegveld, want we laat in de middag alweer door naar Lombok.

5-3 t/m 12-3

Na een nachtje in Lombok rijden we in de ochtend door naar de haven, waar we de boot pakken richting de Gili eilanden. Er zijn drie prachtige eilandjes in het Noorden van Lombok en wij gaan naar de meest gezellige, namelijk Gili Trawagan.

We komen hier in de middag aan bij ons prachtige accommodatie waar we een heel mooi eigen huisje hebben met een buitenbadkamer en een zwembad die we delen met 4 andere huisjes. Dit wordt echt even een weekje relaxen. Een vakantie in de vakantie zullen we maar zeggen :D. We verkennen het eiland een klein beetje en bedenken wat we de komende dagen allemaal willen doen en chillen vooral lekker aan het zwembad.

De volgende dag gaan we een snorkeltour maken, waarbij we met een bootje met een glazen bodem tussen de eilandjes door varen en drie keer stoppen om het water in te gaan om met onze snorkelspullen de onderwaterwereld van nog wat dichterbij te kunnen bekijken. Het is hier erg mooi onder water, maar helaas kun je wel goed zien dat er veel koraal verwoest is omdat ze hier een tijd lang met dynamiet hebben gevist. Dit is nu gelukkig verboden en ze zijn nu bezig om het koraal opnieuw kans te geven te groeien door bepaalde hekwerken in het water te maken waar het koraal zich op kan vestigen. Een heel mooi initiatief waar we ook wat van hebben kunnen zien. Verder hebben we vandaag twee schildpadden gezien, wat echt geweldig was! We hebben er een hele tijd mee kunnen zwemmen, echt heel bijzonder.

We hebben de smaak van de onderwaterwereld hier nu goed te pakken en de volgende twee dagen gaan we in de ochtend duiken, waarbij we onder andere twee octopussen zien, drie haaien (white tip reef shark), een wrak en twee fietsen die op de boden van de zee zijn beland en waar allerlei koraal op is gegroeid, best cool! Helaas is het weer al vanaf dat we hier zijn niet zo mooi en regent het veel, dus boven water chillen we vooral veel en relaxen we wat bij het zwembad tussen de buien door. Dankzij de vele regen en de buitenbadkamer hebben we wel een nieuwe ervaring op het gebied van toiletteren. Namelijk met de paraplu op de wc :D.

Er is hier op het eiland ook nog een schildpaddenreservaat. Hier worden eitjes die op het strand gevonden worden verzameld en als ze uit komen worden ze 9 maanden in waterbakken groot gebracht, zodat ze groot genoeg zijn om de zee in te gaan. Op deze manier worden de eieren niet door locals of toeristen meegenomen of kapot getrapt, dus dit is een heel mooi initiatief. Wij lopen tussen de buien door dus even richting dit reservaat om naar de babyschildpadjes te kijken en er zijn een paar super kleine schildpadjes bij. Een verzorger verteld ons dat deze een uur geleden geboren zijn en dat hij verwacht dat er het volgende uur nog een aantal eieren uit zullen komen. Wij gaan dus maar even naar de eieren kijken en zien daar ineens een klein kopje boven het zand uit steken. We zeggen dit tegen de verzorger en deze komt eens een kijkje nemen. Hij veegt wat zand weg en uiteindelijk zien we daar wel 30 minischildpadjes tussen t zand over elkaar krioelen, sommige nog half in het ei, andere er net uit. Echt super schattig en heel gaaf om te zien! De verzorger neemt ze allemaal mee in een bak en zet ze in één van de grote waterbakken, zodat ze lekker kunnen zwemmen en de komende maanden kunnen groeien om straks de grote zee te trotseren :D.

De rest van onze tijd hier chillen we nog wat, lopen een keer het eiland rond, gaan nog een keer het water in met onze snorkels en zien nog twee grote schildpadden die rustig aan wat koraal aan het knabbelen zijn, zodat wij ze in alle rust kunnen observeren. In de avonden genieten we van het lekkere eten en koude biertjes in de vele gezellige restaurantjes en cafeetjes op het eiland. Al met al een prima week waarin we echt even tot rust zijn gekomen. We zijn nu klaar om Azië te verlaten en alle lieve mensen, de mooie natuur, de geweldige onderwaterwereld en het lekkere eten achter ons te laten (al zijn we de rijst voorlopig wel even beu...). Met ontzettend veel enthousiasme en goede zin gaan we op weg naar het laatste continent van onze geweldige reis: Afrika!!

Veel liefs van ons!

Niels en Wieke

Pietje Post

En alweer een leuk verhaal, waren het dames of heren fietsen, misschien die van Niels?
Ik kijk uit naar de foto's en nog meer naar jullie thuiskomst. Veel plezier met jullie laatste rondreis en kijk a.u.b. goed uit in deze landen.
XXX Pap

JosJet

Oh weer een heerlijk verhaal..... Wat gaaf die schildpadjes..... Geen baby in de buurt? Toch heel veel baby's in de buurt...... Super leuk.
We kijken uit naar de foto's.
Geniet nog lekker samen,
Liefs Josjet XXX

Mien

Zo'n kort verhaal zijn we niet gewend van jullie! Wel leuk hoor maar zie wel uit naar de foto's.
Lekker genieten van de laatste fase AFRIKA!!!

Joris & Michelle

Goed dat jullie nog steeds verslagen maken, daar ben je bij thuiskomst erg blij mee! Gevaar is dat je dit beu wordt, althans dat is onze ervaring. De hoeveelheid indrukken is namelijk zo groot en die wisselen elkaar zo snel af, dat het des te belangrijker is om al je ervaringen vast te leggen om alles voor de 100% te kunnen herbeleven!

Ook met dit verhaal nemen jullie ons weer terug naar onze eigen wereldreis. Een schildpad reservaat (wij waren op Oost-Java), de Prambanan tempel en de Borobudur bij zonsopkomst, schitterend. En die tempelmoeheid komt ons ook bekend voor als je eenmaal in Thailand bent geweest ;)

Veel plezier in Afrika en succes met de lange soms oncomfortabele ritten in de vrachtwagen.

Tot snel X

jan en leny

Hallo wereldreizigers, wat fijn, dat jullie een weekje vacantie hebben kunnen nemen, (Hihi). Klinkt inderdaad grappig. Mooie verhalen weer en zo herkenbaar van de tv en leuk dat jullie het echt mogen beleven.
Doe voorzichtig in Afrika met al die gevaarlijke dieren....! Hrgr Jan en Leny