nielsenwieke.reismee.nl

Kaapstad-Windhoek

Hallo lezers,

We zijn ondertussen alweer terug in Nederland en veel van jullie hebben we alweer live gezien en gesproken, maar we hebben vast nog niet alles aan iedereen kunnen vertellen, dus vandaar nog hierbij het verslag van onze rondreis door Afrika. We beginnen met het eerste deel van de reis; van Kaapstad in Zuid-Afrika tot aan Windhoek in Namibië.

23-3

Vandaag maken we kennis met onze truck (nee, het is geen bus, maar een truck), genaamd Gariep. Zij zal ons de komende 39 dagen door Afrika, tot aan Nairobi brengen. Onze chauffeur Anthony en Gariep zijn dikke maatjes en verantwoordelijk voor onze veiligheid op onze weg. Daarnaast hebben we nog Masivu, de meest coole en gekke Keniaan ooit en de leukste tourgids die je je kunt wensen.

We gaan via de westkust richting het noorden, maar stoppen eerst bij Blauwstrand, om vanaf daar een geweldig laatste uitzicht te hebben over het mooie Kaapstad en de prachtige Tafelberg. Dan is het echt tijd om afscheid te nemen van deze mooie stad en gaan we op weg naar Cederberg waar we laat in de middag aankomen op onze kampeerplaats bij een wijnboerderij. We hebben hier een wijnproeverij met een geweldig uitzicht over de omliggende wijngaarden en leren elkaar dankzij deze lekkere alcoholische versnaperingen meteen goed kennen en hebben al snel door dat dit een hele leuke en gezellige groep is. De sfeer zit er meteen goed in en na de wijnproeverij drinken en dansen we nog lekker verder in de bar van het kampeerterrein.

24-3

Na een lange reisdag komen we in de middag aan bij de Oranjerivier, wat de grens vormt tussen Zuid-Afrika en Namibië. We springen in de rivier op even af te koelen en zwemmen naar Namibië voor een eerste kennismaking met onze volgende bestemming.

Na een lekkere buitendouche en een gezellige braai gaan we met z’n allen nog even naar de bar.

25-3

We gaan de grens over naar Namibië en rijden door het mooie woestijnlandschap die dit land rijk is. We komen hier ook onze eerste wildlife tegen, een moeder kudu met haar baby. Aangekomen bij het kampterrein zien we een grote baviaan de bosjes inschieten terwijl wij onze tenten aan het opzetten zijn. Na de lunch springen laten we onze watervolleybalkunsten zien in het zwembad, wat leidt tot veel hilariteit. Tegen de avond gaan we naar de Fish River Canyon, de tweede grootste canyon ter wereld. Na een korte wandeling langs deze prachtige canyon gaan we naar platform, vanaf waar we een hele mooie zonsondergang kunnen zien. Het feit dat we deze zonsondergang kunnen kijken onder het genot van kaas en wijn maakt alles nog extra bijzonder. De drankspelletjes, het zingen en zelfs het dansen van de macarena jaagt een aantal andere toeristen weg, maar maakt voor ons de ervaring compleet. Terug bij het kamp gaan we nog even door met wat drankspelletjes en spelen we Never Have I Ever (Ik heb nog nooit…). Zo leren we iedereen weer een beetje beter kennen en de sfeer wordt alleen maar beter en beter. Deze groep maakt de reis nog leuker dan hij al is, wat een geluk!

26-3

Vandaag zitten we vooral heel lang in de truck, wat een flinke uitdaging is voor onze billen dankzij de vele hobbels in de weg. Af en toe lukt het om een beetje te slapen, maar we vermaken ons vooral met kaartspelletjes, zingen en dansen. Af en toe stoppen we voor één van de vele wc bezoekjes (lees: plassen in de bosjes) en kunnen we onze benen strekken en doen we de meest rare rek en strekoefeningen en spelletjes om een beetje actief te blijven.

27-3

We worden vroeg wakker om voor zonsopkomst de machtig mooie Duin45 te beklimmen en vanaf hier de zon op te zien komen, wat zorgt voor geweldig mooie kleurveranderingen van de rode duinen. Na een ontbijt in de woestijn gaan we verder naar een platform met heel veel dode bomen, die afgestorven zijn door het watertekort veroorzaakt door de bewegende duinen rondom dit platform. Het is een prachtig mooi natuurverschijnsel waar we rustig de tijd nemen om wat mooie foto’s te maken.

Laat in de middag komen we aan bij ons volgende kampterrein waar een waterpoel is gemaakt. Hier verschijnen in de avond verschillende Gemsbokken, Zebra’s en jakhalzen om hun dorst te lessen. Al snel zien we dat er een duidelijke machtsverdeling is tussen de verschillende beesten en ontstaan er kleine onenigheden tussen de Gemsbokken en Zebra’s, want een leuk vermaak is voor ons als toeschouwers. Gelukkig raakt geen van de beesten gewond, aangezien ze alleen vechten om te laten zien wie de baas is dan elkaar echt aan te vallen.

28-3

Vandaag rijden we naar Swakopmund en komen we onderweg langs de Steenbokkeerkring. Hier houden we pauze, spelen we een potje volleybal in the middle of nowhere en maken we wat foto’s. Swakopmund is een kleine stad in Namibië en sinds lange tijd komen we weer andere mensen en gebouwen tegen. Er is zelfs wifi hier, maar dat brengt ons helaas alleen maar slecht nieuws vanuit het thuisfront.

In de middag staat er een townshiptour gepland en dat geeft ons enigszins wat afleiding. We gaan naar een kinderdagverblijf en een soort medicijnvrouw, maar alles is nogal opgezet en voelt echt aan als een toeristische attractie. Gelukkig gaan we hierna ook nog naar een lokaal cafeetje waar we even kunnen socializen met de echte locals. Ook hier ontkomen we er niet aan dat we echte toeristen zijn en komt er een a capella groep voor ons zingen. Dit is wel echt super mooi en vooral heel grappig wanneer één van de zangeressen midden in het lied ineens een schaapgeluid begint te maken. We krijgen hier ook nog een aantal lokale delicatessen te proeven en wij hebben ons allebei gewaagd aan de rupsen, die Niels na heel veel kauwen uit moet spugen en Wieke met veel moeite en een grote slok bier wel weggespoeld krijgt.

29-3

Er is hier in Swakopmund niet heel veel te beleven op straat, maar gelukkig is er in de omgeving genoeg te doen voor adrenalinejunkies zoals wij. Daarom besluiten we vandaag te gaan Quadrijden in de zandduinen. Dit is echt super cool om te doen en helemaal onder het stof en met een grote glimlach op onze gezichten komen we terug bij onze lodge (owja, we hoeven twee nachten niet te kamperen, luxe!). In de middag gaan we lunchen bij een restaurant aan de zee, waar we uiteindelijk ’s avonds ook belanden voor het diner, omdat er verder op zondag helemaal niets open is in deze hele ‘stad’.

Om diezelfde reden gaan we na het eten naar het casino, omdat dit de enige horecagelegenheid is waar we nog wat te drinken kunnen krijgen, en aangezien één van onze groepsleden jarig is om 12 uur ’s nachts moet dat uiteraard wel even gevierd worden.

30-3

Ook vandaag gaan we weer gebruik maken van de mooie zandduinen in deze omgeving, we gaan er namelijk vanaf boarden. Het blijkt al snel dat sandboarden een stukje lastiger is dan snowboarden, vooral het maken van de bochten, maar het gaat toch nog best goed en het is vooral super gaaf om te doen! Je moet wel na elke afdeling met je board weer de duin omhoog lopen, dus na een stuk of 6 afdalingen zijn we er wel even klaar mee. Gelukkig kunnen we ook met een matje op onze buik de duinen af en dat is ook super gaaf en nog wel een stukje enger ook. Met onze gezichten naar voren glijden we met 73km per uur die duin af! Omdat we hierna nog niet genoeg zand gehapt hebben besluiten we ook nog van een schans te springen met onze boards om de ervaring helemaal compleet te maken. Wat een te gekke ochtend!

In de middag verlaten we Swakopmund weer en rijden we door naar Spitskoppe. Als we aankomen op het mooie kampterrein zien we twee stokstaartjes (Timon!) rondlopen, super schattig. Na het opzetten van de tenten lopen we het dorpje in en gaan we naar de school en kinderdagverblijf om met de kindjes te spelen. ’s Avonds hebben we een lekkere barbecue en zitten we na het eten gezellig met zijn allen rondom het vuur en genieten we, zoals bijna elke avond hier in het prachtige Namibië, van een geweldige sterrenhemel.

31-3

We rijden alweer vroeg in de ochtend door naar onze volgende bestemming en hebben een lange tocht voor de boeg. Deze keer is ons kampeerterrein erg basic en daarom gaan we naar een hotel in de buurt, om daar lekker bij het zwembad te kunnen chillen. Dat is wel een welkome verfrissing na een lange busrit in de hitte van vandaag.

1-4

Een dag waar we lang op gewacht hebben, we gaan vandaag onze eerste safari doen! We rijden naar Etosha National Park en op weg naar onze campingplaats midden in dit park is er genoeg te zien. We spotten springbokken, struisvogels, wildebeesten en jakhalzen. Allemaal erg leuk, maar niet echt waar we voor naar Afrika komen. Dan horen we dat er een leeuw gespot is en gaan we daar op af. Het blijkt dat er een groepje leeuwen helemaal verstopt zit onder de bosjes en met een beetje geluk zien we een stukje vacht bewegen, maar daar houdt het dan ook mee op.

We rijden daarom maar verder en na een kleine 10 minuten zien we ineens een stuk duidelijker een leeuwin tussen de struiken lopen. We stoppen met onze truck en de leeuwin loopt voor onze truck door de straat over en dan zien we ineens dat een mannetjesleeuw achter haar aan komt en ook hem kunnen we van heel dichtbij zien. Wauw!! We zien hoe hij het vrouwtje van de ene kant van de weg in de gaten houdt, terwijl zij aan de andere kant rustig achter een zebra aan loopt en uiteindelijk in de verte uit ons gezichtsveld verdwijnt. Waarschijnlijk is die zebra ondertussen een lekker avondmaaltje geworden, maar dat schouwspel hebben wij helaas (of niet…) niet kunnen zien.

’s Avonds doen we met z’n allen een drankje bij de waterpoel wat aan onze camping grenst, waar we nog een neushoorn en twee leeuwen hebben gespot. Wauw, wat een dag! De leeuwen laten ook nog flink van zich horen met wat gebrul over en weer, waar we tot in onze tenten van kunnen meegenieten, mega gaaf!

2-4

’s Morgens gaan we weer op safari, maar zien de eerste uren niet meer dan wat bokken en gazellen. Net voor de lunchstop zien we gelukkig nog een giraffe, dus dat maakt het toch nog een beetje goed. Na de lunch zwemmen we wat in het zwembad op het terrein, wat erg fijn is, want het is echt bloedheet.

Laat in de middag vervolgen we de safari en dit keer zien we al snel giraffen en zebra’s, een goed begin. Niet veel later zien we drie leeuwinnen in de struiken en al snel komen ze dichter bij onze truck en drinken ze uit het stroompje water langs de weg, op nog geen 3 meter afstand van onze wagen. Wat een geweldig uitzicht!

Als we weer verder rijden op weg naar het kampterrein zien we nog een zwarte neushoorn, wat ook helemaal te gek is, want deze zijn erg zeldzaam! Terwijl de zon langzaam onder gaat zien we ook nog een mannetjes leeuw in de laatste stralen zon liggen en is deze safari helemaal compleet! Wat hebben we een geluk gehad deze twee dagen met alles wat we gezien hebben.

3-4

We gaan vandaag naar Windhoek, de hoofdstad van Namibië. Hier eindigt voor twee mensen de tour, maar we krijgen er ook twee nieuwe groepsleden bij. Daarom gaan we ’s avonds met iedereen uit eten en daarna op stap. Dit is echt een super gezellige avond, waar we ontzettend veel gedanst hebben en allemaal iets te laat naar bed gaan.

Zoals jullie merken hebben we een ontzettend mooie tijd gehad in dit deel van Afrika en dat is zeker zo gebleven op de rest van onze tour, dus geniet ook van onze andere reisverslagen die we binnenkort plaatsen. De foto's staan ondertussen ook allemaal op de site.

Veel liefs,

Niels en Wieke

leny en jan

zo knap hoe jullie telkens weer alles omschrijven.

Brigitte

Hey Globetrotters,
Nu maar weer sparen voor jullie volgend avontuur :-)

Mien

De mooiste uitspraak van Wieke bij terugkomst om de reis te omschrijven: "We zijn rijker terug gekomen als dat we gegaan zijn".