nielsenwieke.reismee.nl

Windhoek-Livingstone

Hoi familie en vriendjes,

Zoals jullie hadden begrepen was onze reis nog niet ten einde in Windhoek, dus hierbij kunnen jullie het tweede deel van onze Afrika-tour lezen. Ook hier hebben we weer genoeg meegemaakt, dus lees ze!

4-4

Vandaag gaat namelijk erg vroeg de wekker weer en zit iedereen moe en brak in de truck voor een lange reisdag richting Kalahari, Botswana. ’s Avonds krijgen we hier wederom een heerlijke maaltijd voorgeschoteld door onze gids Masivu, zoals eigenlijk elke dag bij het ontbijt, de lunch en het avondeten gebeurt. Het is ongelofelijk wat hij elke keer klaar weet te maken voor zo’n grote groep ondanks de weinig faciliteiten die we hebben.

Na het eten worden we nog vermaakt door wat bosjesmannen en –vrouwen die een traditionele dans laten zien bij het kampvuur en mogen wij ook nog even mee dansen, wat erg lachwekkend is. Iedereen gaat hierna vroeg naar bed dankzij de late avond van gisteren.

5-4

We komen in de middag aan bij ons kampterrein in Maun en springen na het opzetten van de tenten meteen in het zwembad. Aangezien Masivu niet goed kan zwemmen en een beetje bang is van water (een echte Afrikaan), besluiten wij hem hier wat zwemles te geven. Compleet uitgedost met zwembandjes aan zijn armen komt hij aan bij het zwembad en hij maakt van zijn eerste zwemles een complete show. Wat een komiek, heerlijk!

S Avonds na het eten wordt er spontaan wat gedanst na een aantal drankjes, maar het wordt dit keer niet al te laat.

6-4

We worden smorgens vroeg opgehaald en worden in groepjes van twee in een uitgeholde boomstam gezet en krijgen iederiemand aangewezen die met behulp van een hele grote paal ons door de Okavanga Delta vaart. Dit is de grootste binnenlandse delta ter wereld. Onze poler noemt zichzelf Galaxy en heeft als enige nog een traditionele houten Mokoro.

Na twee uur op het water komen we aan bij een mooi stukje oever waar we voor de komende nacht onze tent opzetten. Laat in de middag gaan we te voetop safarien zien we een schildpadje, een slang, zebra’s en wildebeesten. Als we terug naar de tenten lopen wordenwe voor de zoveelste keer deze trip getrakteerd op een mooie zonsondergang.

Na het avondeten worden we nog vermaakt door alle lieve polers die voor ons zingen en dansen bij het kampvuur.

7-4

’s Morgens varen we met de Mokoros weer terug naar het vaste land en na een douche gaan we weer met onze truck Gariep naar ons volgende kampterrein, genaamd Baobab Planet. Onderweg spotten we onze eerste olifant en zien we ook een aantal giraffen. Op het kampterrein staat, zoals je kunt verwachten met die naam, heel veel Baobab bomen, een typisch Afrikaanse boom en ontzettend mooi. Een oude Afrikaanse mythe zegt dat God boos was toen hij deze boom creëerde, omdat hij op zijn kop staat. Het lijkt namelijk net alsof de takken van deze boom de wortels zijn.

8-4

Vandaag rijden we via een weg, wat ze ook wel de olifantensnelweg noemen, richting Chobe National Park. Onderweg zien we naast de verwachtte olifanten ook nog giraffen en everzwijnen (Poemba!). Laat in de middag komen we aan in het park en doen we een bootcruise over de Choberivier. Tijdens deze cruise zien we heel veel prachtige vogels, maar ook grote groepen olifanten met babytjes, nijlpaarden, waterbuffalo’s en krokodillen. Een geweldig mooie bootsafari met op het eind ook weer een mooie zonsondergang.

9-4

Vandaag laten we Botswana alweer achter ons en gaan we op weg naar Zambia, waar we in de middag aankomen in Livingstone. Hier gaan we ’s avonds weer met een boot een rivier op, maar dit keer heeft dieren spotten niet de prioriteit. Het is een sunsetcruise, maar we kunnen onbeperkt drinken op deze boot, dus daar maken we met de hele groep dankbaar gebruik van en het wordt een hele gezellige en legendarische avond.

10-4

Deze ochtend genieten we er van dat we een keer uit kunnen slapen en dat we maar liefst 4 dagen op dezelfde plek kunnen blijven. Na een ochtend chillen bij het zwembad gaan we ’s middags naar de Victoria Falls. Een gigantisch lange en hoge waterval, omringd door regenbogen. Een geweldig mooi natuurverschijnsel waar zoveel watergeweld aan te pas komt dat je op sommige punten de waterval zelf, door alle nevel die er vanaf komt, bijna niet meer kunt zien. Het is fantastisch om hier rond te lopen en we worden compleet doorweekt door alle nevel, maar dat is een lekkere verfrissing op deze warme dag.

11-4

Vandaag gaan we wat meer van het lokale leven van Zambia zien, door middel van een fietstour. Een jongen die hier heel zijn leven woont leidt ons door zijn woonomgeving en brengt ons naar de school waar hij al zijn opbrengsten van deze tour aan doneert, zodat de kinderen hier allemaal naar school kunnen, een heel mooi streven!

We zien heel veel kleine Afrikaanse dorpjes met traditionele huizen, waar verschillende stammen samen leven. We zien een oud vrouwtje met een hamer stenen kapot slaan om hier later cement van te maken en een jongen van een jaar of 11 die een huis aan het bouwen is van hout en klei. Er zijn talloze mensen op de straten die ons groeten en heel veel kinderen die ons een hand of een high five willen geven. Geweldig om op deze manier ontvangen te worden en het échte Afrikaanse leven te kunnen zien. Ook erg indrukwekkend hoe de mensen hier leven en hoeveel energie en vrolijkheid ze allemaal uitstralen.

We fietsen naar een markt, waar we de fietsen even stallen en langs de kraampjes lopen. Hier wordt Niels weer eens aangesproken als Jezus, wat al erg vaak is gebeurt. Hij heeft hierdoor ook de bijnaam Jezus gekregen in de groep. Ook Wieke heeft een bijnaam gekregen, namelijk Winky, maar dat is meer omdat dit voor veel mensen makkelijker uit te spreken is.

Ten slotte gaan we nog naar de school welke gebouwd is en verder groeit dankzij de opbrengsten van deze tour die wij doen. Het is erg mooi om op deze manier te zien waar ons geld terecht komt en wat ze tot nu toe allemaal al bereikt hebben dankzij deze tour.

’s Middags gaan we met de hele groep lunchen bij een visrestaurant en eten we eindelijk weer een keertje ons lievelingseten… Sushi!

12-4

Vandaag hebben we een lekkere chilldag en doen we niets anders dan lekker chillen op het kampterrein, bij het zwembad en bij de bar. Ook wel eens lekker.

Ook in Livingstone is onze tour nog niet ten einde, dus als je nog niet genoeg gehad hebt van onze avonturen kunnen we jullie gerust stellen, er komt nog meer!

Groetjes,

Niels en Wieke

leny en jan

Wat een aktiviteiten, kan niet anders dat je afgevallen bent Winki en leuk die naam Jesus, was hij het maar, dan had ik wel wat wensen, die hij kon vervullen misschien hihi!