nielsenwieke.reismee.nl

Livingstone-Nairobi

Jumbo!

We zijn aangekomen bij het laatste en langste deel van onze tour door Afrika en tevens het allerlaatste avontuur van onze mooie wereldreis. Het was een geweldige afsluiting met heel veel hoogtepunten, dus we wensen jullie succes met dit lange verslag, maar vooral veel plezier!

13-4

Het is weer tijd om onze truck in te stappen en op weg te gaan. De afgelopen dagen hebben we afscheid moeten nemen van 13 mensen van de groep, voor wie de tour eindigt in Livingstone. Gelukkig hebben we ook 4 nieuwe groepsleden erbij gekregen die met ons de tour vervolgen tot het eindpunt Nairobi.

Laat in de middag komen we na een lange en vooral hobbelige route aan bij het kampterrein net buiten de hoofdstad Lusaka. Hier lopen we een rondje over het terrein en zien we een aantal zebra’s, inclusief een babyzebra en een giraffe. Omdat we te voet zijn konden we super dicht bij deze dieren komen wat echt heel gaaf was!

14-4

Vandaag hebben we een extreem lange reisdag richting Chipata, waarbij we langs verschillende kleine dorpjes met traditionele Afrikaanse hutjes komen. Vooral de kinderen die hier wonen zijn vaak erg onder de indruk van die grote truck met een grote groep blanke mensen erin en zwaaien allemaal naar ons. We merken ook dat we steeds dieper het echte Afrika in rijden. Ook qua wegen en faciliteiten is dat te merken. De wegen worden steeds slechter en het wordt moeilijker om een fatsoenlijke supermarkt of pinautomaat te vinden, maar gelukkig zijn we daar allemaal op voorbereid.

15-4

Vandaag hebben we wederom een hele lange reisdag waar we de grens over gaan naar Malawi. Net voor zonsondergang komen we aan in Kandi Beach, bij lake Malawi. Alle energie die we nog over hebben na de lange tijd in de truck kunnen we vanavond kwijt in een mooi feestje. Er staat namelijk een verkleedpartij gepland, waarbij we voor iemand anders in de groep een outfit uit mogen kiezen vanaf een tafel vol met belachelijke en bizarre kledingstukken. Iedereen ziet er dus hilarisch uit en na het eten beginnen we meteen te dansen en staan we niet veel later op de bar te swingen en tegen middernacht springen we met z’n allen nog even in het meer om af te koelen. Een super leuke en gezellige avond!

16-4

Gelukkig zijn we niet al te brak na gisterenavond, want we gaan in de ochtend een villagetour doen. Zodra we de hekken van ons kampterrein uit lopen staat daar een hele horde met mannen en kindjes die met ons mee willen lopen en met ons willen kletsen. De kindjes willen allemaal handjes vasthouden en opgetild worden, super schattig!

We lopen met deze hele stoet richting het dorp en gaan daar, zonder de hele horde Afrikanen, naar het huis van onze gids die laat zien hoe hij hier woont en vertelt over het leven in dit dorp.

Daarna lopen we weer verder via een markt naar de school en onderweg mengen de locals zich weer met ons, erg grappig! Eenmaal bij de school aangekomen mogen we een klaslokaal in. De klassen hier bestaan uit 100 tot 120 kinderen!! Wij mengen ons tussen de kinderen in het klaslokaal en zitten naast hun op hun schoolbankjes terwijl zij allemaal een handje willen en met ons op de foto willen. Ze beginnen dan met z’n allen voor ons te zingen, wat echt super mooi is. We laten ze hierna weer verder gaan met hun dagelijkse lessen en gaan samen met één van de leraren en de directeur naar een ander gedeelte van de school waar ze ons wat meer vertellen over de ontwikkelingen van de school en de plannen die ze hebben. We doneren ook wat geld, zodat de kinderen die het zelf niet kunnen betalen nieuwe schooluniformen kunnen krijgen en om deze mooie school verder te helpen in de toekomstplannen.

Na het bezoek aan de school gaan we ook nog naar een kliniek, waar afgelopen nacht een kindje geboren is. Het zou in Nederland ondenkbaar zijn, maar wij gaan naar de kamer van deze kersverse moeder met haar zoontje van een paar uur oud. Het is echt super schattig om te zien, maar ook best bizar dat wij, als een groep vreemdelingen aan haar bed staan. Naast haar bed ligt een andere vrouw die er erg zwak uit ziet en later horen we dat zij afgelopen nacht ook een bevalling heeft doorstaan, maar dat haar kindje overleden is. We schrikken daar ontzettend van en in onze ogen is het echt bizar dat deze twee vrouwen naast elkaar in een kamer liggen. Maar ja, T.I.A. (This is Africa).

’s Middags zwemmen we in het meer en chillen we op het strand. ’s Avonds gaan we terug het dorp in, want de locals hebben voor ons gekookt. We krijgen een authentiek Afrikaanse maaltijd voorgeschoteld, wat inhoudt dat we een lekkere pompoensoep krijgen en rijst met spinazie, bonen en maispap. Na het eten gaan zij met een hele groep kinderen voor ons dansen en zingen en uiteraard moeten wij ook mee doen. Een erg gezellige en leuke avond en het is een bijzondere ervaring om zo geïntegreerd te worden in het lokale leven hier.

17-4

We rijden vandaag weer verder naar de andere kant van lake Malawi. Bij ons kampterrein aangekomen springen we meteen weer in het meer om af te koelen en spelen we daarna wat beachvolleybal voor de broodnodige lichaamsbeweging. ’s Avonds hebben we een lekkere maaltijd rondom het kampvuur en gaan we lekker vroeg naar bed.

18-4

We genieten vandaag volop dat we niets gepland hebben en doen dan ook niet zoveel. Na het ontbijt gaan een paar meiden yoga-en en Wieke besluit mee te doen en komt erachter dat ze er niet zo heel goed in is. ’s Middags gaan we een rondje door het dorp wandelen en geven we een aantal zeepjes weg aan de vrouwen met kindjes die voor hun huisjes zitten. ’s Avonds gaan we wederom vroeg naar bed, want de wekker voor morgen staat op 3:45uur.

19-4

Om 5 uur in de ochtend zijn alle spullen weer gepakt, hebben we ontbeten en is de truck weer klaar voor vertrek. We hebben een reis van ruim 12 uur richting Tanzania en we komen pas om half 6 ’s avonds aan op ons kampterrein. Het is eten en naar bed, want morgen gaan de wekker zelfs een uur vroeger.

20-4

Om 4 uur vertrekken we naar de hoofdstad Dar El Salaam. Onderweg zien we sinds lange tijd weer wat wildlife, waaronder olifanten, giraffen en zebra’s. Bij aankomst duiken we met z’n allen in de zee om af te koelen en de vermoeidheid van de lange reis van ons af te spoelen. We besluiten dat we wel een biertje verdiend hebben en drinken een lekker koud flesje leeg terwijl we een beetje dobberen in de Indische oceaan en de zon langzaam onder gaat.

21-4

Het voelt bijna als uitslapen, want we hoeven ‘pas’ om 6 uur te vertrekken om de ferry te pakken richting Zanzibar. We moeten eerst met een pondje, welke wat later vertrekt dan gepland en dan ook nog eens tergend langzaam vooruit gaat. Daardoor komen we in tijdnood om onze ferry te halen. Zodra de pond de kade raakt springen we daarom met z’n allen op de kant, beginnen als gekke te rennen. Aangezien we het nooit te voet zullen halen springen we één voor één achterop motortjes die ons als een stelletje kamikazes door het drukke verkeer van Dar El Salaam leiden. 2 minuten voor de ferry vertrekt komen we aan bij de terminal en beginnen wij weer te rennen richting de pier. Terwijl ze de deuren van de boot al dicht aan het doen zijn springen wij nog net op tijd aan boord. Een scene uit the Fast en the Furious is er niets bij.

Na een verder rustige boottocht komen we aan in Stonetown, Zanzibar. We laten ons hier verdwalen in het doolhof van kleine straatjes en ontdekken op deze manier de stad. ’s Avonds gaan we met de hele groep cocktails drinken op een gezellig terras en zien we de zon zakken in de zee. Na zonsondergang lopen we naar de foodmarket waar we typisch lokale gerechten proeven, zoals kip kebab en Zanzibar pizza.

22-4

We vertrekken richting Nungwi, één van de strandbestemmingen op dit eiland, maar onderweg doen we eerst een spicetour. De gids is een beetje een rare snuiter en de tour kan ons ook niet heel erg boeien, dus we zijn blij als dit voorbij is en we verder rijden naar het strand.

’s Middags chillen we bij het zwembad van het hotel met uitzicht over het mooie strand. Helaas is het weer niet zo denderend, dus is het uitzicht niet precies was we verwachtten van Zanzibar. Daarom vermaken we onszelf maar in het zwembad met een balletje, tot het mis gaat en één van de groepsleden een glas omstoot met zijn ellenboog en hiermee een flinke snee oploopt in zijn arm. Niels biedt snel eerste hulp, maar hij moet toch even naar het ziekenhuis om te kijken of het gehecht moet worden. In het ziekenhuis krijgt hij te horen dat dit dankzij de goede eerste hulp niet nodig is. Dit uitgebreide consult, wat 5 minuten heeft geduurd kost de jongen ‘slechts’ 550 euro… T.I.A. (This is Africa)

’s Avonds gaan we uit eten bij een visrestaurant op het strand en eet Wieke voor het eerst een hele kreeft, lekker!

23-4

Vandaag gaan we sinds een lange tijd weer duiken en we hebben er super veel zin in! We gaan duiken bij het eiland Mnemba, wat schijnbaar een hele goede duikspot is. Zodra we onder zijn zien we al meteen een grote zeeschildpad onder een rots liggen, wauw! Verder zien we onder anderen een aantal anemoon vissen, een steenvis en een torpedo rog. Een goede eerste duik kunnen we wel zeggen.

Na een kleine snack en een rustpauze gaan we voor de tweede keer het water in. Tijdens deze duik is het echt onbeschrijfelijk hoeveel we zien. Een kleine opsomming, waarbij we waarschijnlijk nog het één en ander zijn vergeten: pijlstaartroggen, octopus, grote garnaal, kreeft, frogfish, lionfish, zeepaardje, verschillende murenes en een aantal steenvissen. Wanneer we boven komen kunnen we ons geluk niet op over deze duik terwijl we aan de oppervlakte liggen te dobberen, wachtend tot de boot ons oppikt. Dan zien we ineens in de verte een aantal dolfijnen boven het water uit springen en merken we dat ze onze richting op komen zwemmen. Snel stoppen we ons ademautomaat weer in onze mond en zwemmen we met deze dolfijnen mee en zien we hoe een groep van 9 dolfijnen onder het water met elkaar aan het spelen is. Sommige van hen zijn zelfs bezig om zich voort te planten vlak voor onze neus. Serieus jongens, get a room!

Als we ze niet meer kunnen bijhouden en we onze zuurstoftank echt tot de max hebben verbruikt komen we weer met ons hoofd boven water met een gigantische lach op ons gezicht en klimmen we in compleet euforische staat terug op de boot. Wat een geweldige duik!!

24-4

Helaas is het alweer tijd om dit gedeelte van Zanzibar te verlaten, zeker omdat het weer nu een stuk beter is. Een goede reden om hier eens terug te komen. We rijden terug naar Stonetown en gaan naar Prison Island. Een eiland waar een gevangenis op gebouwd is, maar uiteindelijk nooit als gevangenis is gebruikt. Wel is er een schildpaddenverblijf met hele grote landschildpadden van wel 150 jaar oud. We kunnen hier ook snorkelen, maar dankzij vele kleine kwalletjes houden we dat snel voor gezien.

25-4

Onze Zanzibar avontuur zit er helaas alweer op en we gaan met de ferry terug naar Dar El Salaam om daarna weer op de truck te stappen. Tijdens onze lunch langs de kant van de weg komen er mensen van de Maasai-stam naar ons kijken. Dit is een stam die van origine nomaden zijn en vandaag de dag nog steeds hun traditionele kleding dragen. Tegenwoordig hebben ze wel allemaal een hip mobieltje en die gebruiken ze nu ook om ons te filmen, want een stelletje blanke mensen die zomaar een hele inventaris uit een truck toveren om langs de weg te gaan lunchen is toch wel erg interessant.

Wieke besluit de stoute schoenen aan te trekken en wil ook wel een foto van hen, dus vraagt of ze een selfie mag maken. Dit vinden ze maar al te interessant, dus hebben we nu ook een mooi aandenken aan hun.

26-4

Vandaag gaan we op weg naar Arusha en op het kampterrein hier hebben ze een slangenreservaat. Zodra we onze tenten opgezet hebben gaan we daar dus een kijkje nemen en zien we verschillende gigantisch grote slangen en in één reservaat zitten zelfs twee levende kuikentjes. Alhoewel ze nu niet meer zullen leven… Ze hebben naast slangen en hagedissen ook nog grote vogels, krokodillen en schildpadden.

In de avond doen we nog een drankje in de bar, maar maken we het niet laat, want morgen gaan we naar ons laatste hoogtepunt van deze reis, de Serengeti!

27-4

In 4x4 trucks worden we ’s morgens opgehaald om naar deze gigantisch grote vlakte te rijden, boordevol wilde beesten en een prachtig landschap. Via de Ngorongoro krater rijden we hierheen en onderweg zien we al giraffen en bavianen en als we over de rand van de kater rijden zien we ook nog zebra’s en buffels. Eenmaal aangekomen in de Serengeti is het net of we de film van de Leeuwenkoning binnen rijden. Het eerste wat we zien is een gigantische migratie van wildebeesten. Niet veel later zien we op een afstand een mannetjesleeuw in het gras liggen. Als we verder rijden zien we langs de kant van de weg een jonge leeuw en leeuwin slapen en terwijl we aan het kijken zijn worden ze wakker en beginnen ze met elkaar te spelen, een geweldig gezicht!!

Na dit gave schouwspel zien we onder andere nog olifanten, hyena’s, nijlpaarden en krokodillen. Een paar honderd meter voordat we aankomen bij ons kampterrein zien we een paar leeuwinnen in het gras liggen (Even voor de duidelijkheid: het kampterrein heeft geen hekken. En die leeuwinnen lagen een paar honderd meter verderop in het gras. En er zijn dus geen hekken…!!). Op ons kampeerterrein zien we de zon onder gaan achter het mooie decor van de Leeuwenkoning en gaan we na het eten op tijd naar bed. ’s Nachts worden we nog een paar keer wakker van het gebrul van de leeuwen en het geronk van wat andere beesten, maar gelukkig worden we de volgende ochtend ongeschonden wakker.

28-4

Nog voor het licht is worden we wakker, want vandaag is het tijd voor het toetje op onze reis. We gaan namelijk een safari doen in een luchtballon!! Precies op het moment dat de zon op komt, stijgen wij op met de ballon en hebben we een geweldig mooi uitzicht over de Serengeti en de opkomende zon. Al snel zien we in de verte een grote groep buffels staan en zodra we dichterbij komen gaan we steeds lager vliegen zodat we ze perfect kunnen zien. Ze schrikken af en toe van het spuiten van het vuur in de ballon en dat zorgt ervoor dat ze een stuk beginnen te rennen, een mooi gezicht!

Even verderop zien we een groep van wel 20 leeuwen rondom een boom lopen en terwijl de wind ons meeneemt zien we ze nog net richting de groep buffels lopen, op zoek naar een ontbijt. We genieten van het geweldige landschap en zien ondertussen regelmatig wat dieren voorbij komen, zoals hyena’s, giraffen, olifanten en verschillende bokken. Ook heel veel mooie en gekleurde vogels passeren de revue. Wanneer we weer veilig geland zijn staat er een glas champagne op ons te wachten en krijgen we daarna nog een ontzettend luxe ontbijt voorgeschoteld. Wat een geweldige ervaring en een prachtige ochtend!

’s Middags voegen we ons weer met de rest van de groep en vervolgen we de safari over land. We rijden richting de boom waar we vanuit de lucht de grote groep leeuwinnen hebben gezien en tot onze vreugde zitten ze nu allemaal in de boom. Zodra we stoppen om van dit geweldige beeld te genieten komen ze één voor één de boom uitgeklommen, op jacht naar de buffels die aan de andere kant van de weg in het gras staan. Waarschijnlijk is de jacht van vanochtend mislukt of hebben ze gewoon nog steeds honger. We zien een paar super schattige welpjes de groep leeuwinnen volgen, hopend op een lekkere maaltijd. In de verte zien we één van de leeuwinnen op de buffel springen, maar helaas kunnen we het eind van de jacht niet meer zien, omdat het te ver weg is.

We rijden daarom weer verder en zien we een aantal nijlpaarden in het water liggen. Aangezien we vandaag al drie van de vijf leden van de big 5 hebben gezien gaan we op zoek naar de luipaard, die we nog niet eerder gespot hebben. Het is wederom ongelofelijk hoeveel geluk we hebben, want na een klein uur zoeken zien we in een boom een luipaard op een tak liggen slapen. We kunnen dus wel zeggen dat deze safari-dag ontzettend geslaagd is! We rijden terug richting de Ngorongoro krater waar we op de rand van de krater overnachten.

29-4

De laatste safari van deze reis staat op de planning deze ochtend en hiervoor gaan we de krater in. We hopen op net zoveel geluk als de rest van onze reis, want het zou geweldig zijn om vandaag een neushoorn te spotten zodat we de hele big 5 in dit deel van Afrika gezien hebben.

We beginnen al goed met het spotten van twee mannetjesleeuwen en een leeuwin, een aantal buffels en een gigantische groep flamingo’s in een groot meer, waardoor het lijkt alsof het hele meer roze is.

Als we verder rijden zien we een grote groep leeuwinnen liggen. Om hun heen lopen een aantal hyena’s in rondjes en daardoor beseffen we dat de leeuwinnen aan het genieten zijn van een prooi die ze deze ochtend gevangen hebben. De hyena’s wachten rustig op hun beurt, want wanneer de leeuwen vol zitten mogen zij de restjes hebben. We zijn zo gefocust op dit gave tafereel dat we pas na een tijdje zien dat in de verte een neushoorn staat. Jaaaa, de big 5 is compleet!! Wat gaaf!

Dan zien we ineens dat als we van links naar rechts kijken we links in de verte een groep olifanten zien, wat dichter bij ons een groep buffels, daar achter een groep zebra’s en wildebeesten, een stukje verder lopen wat zwijnen en jakhalzen, rechts daarvan de leeuwen en hyena’s en achterin de neushoorn. Wauw, wat een geweldig beeld en ongelofelijk hoeveel beesten we hier bij elkaar zien. 4 van de big 5 zien we in één oogopslag. Geweldig!

We rijden weer verder de krater door en zien dan nóg een mannetjes en vrouwtjesneushoorn bij elkaar. Ook zien we nog een aantal olifanten en struisvogels van heel dichtbij tussen een mooi geel bloemenveld. Als we rustig terug rijden om de krater weer uit te gaan zien we nog een moeder neushoorn met haar baby en niet veel later nog een moeder, vader en baby neushoorn. Dit is echt niet te geloven! We hoopten op één neushoorn en krijgen er maar liefst 8 te zien, waaronder twee babytjes. Geweldig!! Zeker als je bedenkt dat er maar een stuk of 25 neushoorns in de hele krater leven en dat deze dieren ontzettend bedreigd zijn.

Eenmaal bij de uitgang van het nationaal park hebben we een wc-pauze en laat één van onze groepsleden per ongeluk de deur van de truck iets te lang open staan. Twee bavianen zien hun kans schoon en springen de truck in, terwijl er nog twee andere leden van ons binnen zitten. Een erg angstaanjagende ervaring voor hun, maar gelukkig kunnen zij er daarna net zo hard om lachen als wij. Super grappig om te zien, zeker als de bavianen daarna erg tevreden met twee pakken koekjes in de boom boven de auto zitten.

We rijden terug naar onze camping in Arusha waar we onze laatste overnachting van deze tour zullen hebben. Uiteraard sluiten we de laatste avond af met een Afrikaanse braai en een paar drankjes in de bar.

30-4

Voor de laatste keer breken we onze tent af en stappen we de truck in op weg naar Nairobi. Onze gids Masivu is drie weken geleden voor het eerst vader geworden en zijn vrouw staat als verassing ons op te wachten met hun dochtertje in Nairobi. Super mooi om te zien hoe hij voor het eerst zijn dochtertje ziet! Na dit emotionele moment rijden we door naar ons hotel en nemen we afscheid van Masivu (de gids), Anthony (de chauffeur) en Gariep (de truck). ’s Avonds gaan we nog voor een laatste keer met z’n allen uit eten en worden we met de taxi naar het restaurant gebracht. Een rit van ongeveer 12 kilometer duurt 1 uur en 45 minuten dankzij het verkeer van Nairobi. Echt bizar!

Na een lekker en gezellig etentje is het tijd om van iedereen afscheid te nemen en zit deze tour er definitief op.

Voor ons volgen er nog twee dagen in Nairobi, waar we vooral een beetje bijkomen van de rondreis door Afrika, onze foto’s uitzoeken en alle ervaringen nog eens laten bezinken. Onze reis van 6 maanden zit er alweer op en de tijd is voorbij gevlogen! Wat hebben we ontzettend veel gezien en meegemaakt, wat hebben we ontzettend veel geluk gehad in allerlei opzichten tijdens onze reis en wat hebben we gigantisch genoten van alle belevenissen en van elkaar!

Heel veel liefs,

Niels en Wieke

leny en jan

Ik vraag me af welke, welke uitdaging jullie niet aangegaan zijn, alles volgens mij. Dat duiken lijkt me ook wel mooi, liever als in een luchtballon hoor, stel, dat hij leeg loopt tussen de wilde dieren.....!, gr

Pietje Post

Ik heb met kippenvel op mijn hele lijf zitten genieten van jullie laatste verhalen in een woord fantastisch.